Start Touren ZIN-DW - Moiry Glacier - Cabane de Moiry - Moiry Barrage

ZIN-DW - Moiry Glacier - Cabane de Moiry - Moiry Barrage

Wanderung · Wallis
Intersoc Belgium Verifizierter Partner
  • De Cabane ligt in een fantastische gletsjerwereld (de Cabane bevindt zich boven op de kam links op de foto)
    / De Cabane ligt in een fantastische gletsjerwereld (de Cabane bevindt zich boven op de kam links op de foto)
    Foto: Joris Hollebosch, Intersoc Belgium
  • Links op de foto: het pad loopt op de zijmorene van de gletsjer
    / Links op de foto: het pad loopt op de zijmorene van de gletsjer
  • De zijmorenes en het gletschjermeer, helemaal achteraan het stuwmeer van Moiry
    / De zijmorenes en het gletschjermeer, helemaal achteraan het stuwmeer van Moiry
    Foto: Joris Hollebosch, Intersoc Belgium
  • Zicht vanop het terras aan de Cabane (links het vernieuwde gedeelte)
    / Zicht vanop het terras aan de Cabane (links het vernieuwde gedeelte)
  • Edelweiss
    / Edelweiss
  • Waar Edelweiss is, vind je vaak ook Alpenasters
    / Waar Edelweiss is, vind je vaak ook Alpenasters
    Foto: Joris Hollebosch, Intersoc Belgium
  • / Met een beetje geluk (en als je stil genoeg bent) kan je een marmot tegenkomen
  • / zicht op het Lac de Moiry vanop de oostelijke oever
2400 2600 2800 3000 m km 2 4 6 8 10

Cabane de Moiry

Een fantastische gletsjerwereld!

De Cabane de Moiry werd enkele jaren geleden een groot stuk uitgebreid en is een beetje een berghotel geworden. Of de uitbreiding geslaagd is laten we in het midden. Zeker is dat deze tocht je midden in een fantastische gletsjerwereld brengen zal.

Joris Hollebosch
Aktualisierung: 30.05.2019

Lunchpakket aanvragen

Wegbeschreibung

Routebeschrijving

Het startpunt van deze tocht is de grote parkeerplaats aan de bushalte Moiry Glacier, net ten zuiden van het stuwmeer. Om de tocht aan te vangen volg je meteen de wegwijzers naar de Cabane de Moiry. Eigenlijk kan je het niet missen want er is maar één pad.

Tijdens het klimmen loop je een hele tijd langs of op een zijmorene van de Moirygletscher. De gletscherwereld achteraan de vallei van Moiry komt steeds dichterbij. Aangezien je op de oostflank wandelt (weinig zonneschijn) kan het zijn dat je (zeker begin juli) geregeld sneeuwvelden over moet. Extra wandelstokken zijn geen overbodige luxe.

Op een hoogte van ongeveer 2600 meter begin je aan het laatste deel van de klim, een vrij steil zigzagpad. Eens de zigzag voorbij is het nog enkele honderden meter over grote rotsblokken tot aan de hut, die enkele jaren geleden werd vernieuwd en uitgebreid.

Terugkeren doe je langs hetzelfde pad tot je, op een hoogte van 2520 meter, het pad ontwaart dat min of meer horizontaal loopt en de oostelijke oever van het stuwmeer volgt. Licht golvend (je klimt nog tot zo'n 2600 m hoogte) wandel je verder, richting de stuwdam. Onderweg dwars je velden bezaaid met edelweiss (beschermd).

Eens ter hoogte gekomen van de stuw volg je de duidelijke zigzagweg naar beneden en neem je de bus aan de halte van de dam.

Openbaar vervoer

Heen

• In Zinal (post) bus nemen richting Grimentz en Moiry Glacier (uurregeling)
  • Moiry Glacier is de eindhalte van de lijn

Terug

• Neem op de dam de bus naar Zinal (uurregeling)
  • Stap af aan Zinal Post

Routebeschrijving wagen

Heen

• Rij Zinal uit. Je passeert de electrititeitscentrale in Mottec. Even voorbij de lawinegalerij ga je in de haarspeldbocht rechtdoor, richting Grimentz (opletten voor tegenliggers die van Ayer komen!)
  • In Grimentz komt de weg uit op een T-kruispunt (aan de post). Sla linksaf, richting Moiry en houd even verderop rechts aan (klimmende weg). Na 8km ongeveer kom je aan de voet van de stuwdam. Volg nog steeds de weg. Na enkele haarspeldbochten moet je een tunnel door (tegenliggers!). De tunnel eindigt op de dam.
  • Eens aan de dam volg je links de macadamweg naast het stuwmeer. Even voorbij het einde van het meer is de parkeerplaats van Moiry Glacier.

Terug

• De tocht eindigt op de dam. In de namiddag is er rond 15u45 een bus die aan de dam passeert en tot Glacier rijdt. Neem deze bus en stap af aan de eindhalte van Moiry Glacier. Let op, er is geen bus meer later op de dag!
  • Met de eigen wagen rij je terug naar de dam en verder naar Grimentz. Aan de post sla je rechtsaf, richting Zinal.
  • Enkele km verder komt de weg uit op de weg van Ayer naar Zinal (in een haarspeldbocht). Rij schuin rechts verder tot Zinal.

Parkeren

Aan Moiry Glacier is een heel ruime parkeerplaats.

Op de terugweg loop je de hele oostflank van het Lac de Moiry af. 's Zomers staan hier lokaal honderden Edelweissplanten in bloei (beschermd).

Du hast Fragen zu diesem Inhalt? Dann stelle sie hier.