Start Touren ZIN-DW - Lac de Moiry 2250-2500

• Edelweiss
    / Edelweiss
    Foto: Joris Hollebosch, Intersoc Belgium
  • / Lac de Moiry (vanop het Edelweisspad)
  • / Edelweiss en alpenaster
  • / Lac de Moiry (kant Glacier)
    Foto: Joris Hollebosch, Intersoc Belgium
  • / Barrage de Moiry
ft 8500 8000 7500 7000 8 7 6 5 4 3 2 1 mi

Lac de Moiry 2250-2500

Edelweisswandeling

Combinatiewandeling langs het lage oeverpad op 2250m hoogte en het hoogtepad op 2500m hoogte.

Joris Hollebosch
Aktualisierung: 28.12.2019

Wegbeschreibung

Start aan de stuwdam en steek deze over. Aan het eind volg je de Tour du lac (2200).

Je moet even een klein klimmetje maken. Bovenop het heuveltje hou je links aan en daal je af naar de oever van het stuwmeer. Volg dit pad tot voorbij het meer. Op het einde gaat het terug in stijgende lijn tot je op de macadamweg naar Moiry Glacier belandt. Wandel verder door en passeer de grote parkeerplaats (ook bushalte).

Wandel verder richting Cabane de Moiry. Je kan net voorbij het decantatiemeer (hoogte 2450m) even rechts aanhouden en het pad volgen om zo een beter zicht te krijgen op de gletsjer en de zijmorenen ervan.

Keer terug en volg terug richting Cabane de Moiry. Na wat klimwerk wordt het iets vlakker en sla je links, richting Moiry Barrage (tour 2500). Volg dit pad tot het eind van het meer. Daar daal je langs de zigzagweg af tot de dam.

Openbaar vervoer

• Heen
    • neem in Zinal de bus richting Grimentz - Moiry. Zeker niet te laat vertrekken, best rond 8u30. (uurregeling)
    • stap af aan de stuwdam (Moiry barrage)
  • Terug
    • neem de bus op de stuwdam rond 16u (uurregeling)
    • stap af in Zinal (post)

Routebeschrijving wagen

• Heen
    • Rij Zinal uit. Je passeert de electrititeitscentrale in Mottec. Even voorbij de lawinegalerij  ga je in de haarspeldbocht rechtdoor, richting Grimentz (opletten voor tegenliggers die van Ayer komen!)
    • In Grimentz komt de weg uit op een T-kruispunt (aan de post). Sla linksaf, richting Moiry en houd even verderop rechts aan (klimmende weg). Na 8km ongeveer kom je aan de voet van de stuwdam. Volg nog steeds de weg. Na enkele haarspeldbochten moet je een tunnel door (tegenliggers!). De tunnel eindigt op de dam.
    • Parkeer aan de dam. Het kan er wel druk zijn. Eventueel rij je links de macadamweg langs het meer op en parkeer je links van de weg.
  • Terug
    • Zelfde weg terug. Let op eventuele tegenliggers bij het inrijden van de tunnel aan de dam.

Route

Parkeren

Parkeren aan de stuwdam of eventueel links van de weg langs het meer.