Start Touren Zillertaler Alpen

NKBV Verifizierter Partner  Explorers Choice
    Foto: Bergsportreizen .nl, NKBV
1000 1500 2000 2500 3000 3500 4000 m km 10 20 30 40 50 60

Een tocht door de Zillertaler alpen met een hoogalpien karater en avontuurlijke uitdagingen.

69 km

De tocht begint bij Berggasthaus Breitlahner (1257m), ongeveer een half uur rijden richting Schlegeisspeicher (wegnr.169) vanaf Mayrhofen. De eerste verplaatsing te voet brengt ons naar de Berlinerhütte (2044m).

We kijken uit op de noordzijde van de grenskam van de Zillertaler Alpen, die we grotendeels zullen volgen tijdens de rest van de tocht.

Vanaf de eerste dag heeft deze tocht een hoogalpien karakter. De tocht gaat vaak over paden, maar wordt toch ook gekenmerkt door hoge pasovergangen, avontuurlijke uitdagingen, puinvelden, blokken, platen, sneeuwvelden, gletsjers en -bij goede omstandigheden- mooie vergezichten vanaf,

Doorgaans bevinden we ons aan de Oostenrijkse -noordzijde- van de Zillertaler Alpen, maar als we de Schwarzenstein – met 3368m het hoog(s)tepunt van onze tocht - afdalen, overnachten we in de gelijknamige hut aan de Italiaanse zuidzijde op 2923m.

Terug aan de noordzijde volgt nog de Greizerhütte (2228m) voor we, na 5 dagen rots, sneeuw en ijs weer van de beboomde en enkele uren later in Ginzling weer van de bewoonde wereld kunnen genieten.

Bergsportreizen .nl
Aktualisierung: 18.12.2018

Hutten

Berliner Hutte                  http://www.dav-berlin.de/index.php/arbeitsgebiet-zillertal/berliner-huette

Schwarzensteinhütte      www.schwarzensteinhuette.com

Greizerhütte                     http://www.alpenverein-greiz.de/huetten-einrichtungen/huetten/greizer-huette

Breitlaner (1249 m)

Mayrhofen

Wegbeschreibung

DAG 1

Breitlahner - Berliner Hütte (2042m.)

Looptijd: 3 uur

Hoogteverschil: 800 m. omhoog

DAG 2

Oefendag op de gletsjer Hornkees

Looptijd: 7 uur

Hoogteverschil: 700 m. omhoog en omlaag

DAG 3

Berliner Hütte  (2042 m.) - Berlinerspitze (3254 m.)

Looptijd: 7 uur

Hoogteverschil: 1200 m. omhoog en omlaag

DAG 4

Berliner Hütte  (2042 m. ) - Schwarzenstein / Saso Nero (3368 m. )  - Schwarzensteinhütte (2923 m.)

Looptijd: 8 uur

Hoogteverschil: 1320 m omhoog , 440 m. omlaag

DAG 5

Schwarzensteinhütte (2923 m.) - Tribbachsattel (  3028 m. ) - Greizerhütte ( 2227 m.)

Opties: Tribbachkopf ( 3114 m. ) - Westlichen Floitenspitze ( 3194 m.)  Extra +/-  70 en 170 m. en  1 uur

Looptijd direct: 5 uur

Hoogteverschil: 100 m. omhoog; 800 m. omlaag

DAG 6

Greizerhütte ( 2227 m.) - Tristenbachalm (1160 m. ) - Taxibusje Mayrhofen ( 633 m.)

Looptijd: 3 uur

Hoogterverschil: 1060 m. omlaag

Via München en Kufstein naar Jenbach. Daar overstappen op de beroemde stoomtrein van de Zillertalbahn of met de bus.(De nostalgische Zillertalbahn puft en dampt sinds 1899 met een snelheid van 35 km per uur. Het totale traject is 32 km lang. Het smalspoor is slechts 76 cm breed.)

Zie ook: http://fahrplan.oebb.at/bin/query.exe/dn

Vanuit Mayerhofen met bus naar Breitlahner

www.postbus.at

München - Kufstein – afslag Wiesing/Achensee - Mayrhofen

Of via Ulm - Kempten - Reutte - Fernpaß - Innsbruck - Wiesing/Achensee – Mayrhofen en vandaar naar Breitlahner

In Mayerhofen lastig parkeren; mogelijk bij verblijfplaats voor en na de tocht; omgeving Breitlahner.

Gidsen:

AVK 35-1 en 35-2 Zillertaler Alpen West en OOst

Roel Pelzer
16.06.2019 · Community
er zit een fout in de gps track na de afdaling het dal in gaat de gps track weer terug naar de hut berg op