Start Touren Szent György-hegyi csiga

Szent György-hegyi csiga

Trailrunning · Tapolcai-medence
Magyar Természetjáró Szövetség Verifizierter Partner  Explorers Choice
  • Már a település fölött, de még a bazaltorgonák előtt
    / Már a település fölött, de még a bazaltorgonák előtt
  • / Az Örömhírvétel ortodox kápolna
  • / Öreg présház a Szent György-hegy oldalában
  • / Egy bazalthegyen természetes a kő
m 400 300 200 100 10 8 6 4 2 km
A csupán 11 km-es táv ne tévesszen meg senkit: ez az útvonal komoly szintkülönbségével és kifejezetten technikás terepével bizony haladóknak szól!

Úttípusok

• egynyomos ösvény
  • normál földút
  • murvás út
  • aszfalt

Az erő beosztása

Az útvonal szintgörbéje becsapós: ránézve semmi fenyegetőt nem látunk, mégis 650 m szint vár ránk. A futás második fele sem pihentetőbb, úgyhogy okosan tartalékoljunk.

Ajánlott időszak

Bármely napszakban teljesíthető. A futás nagyobb része a sűrű növényzetnek köszönhetően kifejezetten árnyékos.

Terepfutás rovatunk támogatója a Dockyard. Az útvonal ajánlója a legendás Németh Csaba, Magyarország legeredményesebb aktív terepfutója.

• Autóval érkezőknek térkép alapján csábító lehet a Lengyel-kápolna mellett jelzett, tágas parkoló, ezt azonban kizárólag a Tarányi Présház vendégei használhatják.

• Ha van navigációra alkalmas sportórád, letöltheted rá a tracket a fenti „GPX letöltése” gombbal, de ha viszel magaddal telefont, a futást a Természetjáró appban közvetlenül megnyitva is navigálhatsz.
Profilbild von Edvárd Rózsa
Edvárd Rózsa
Aktualisierung: 17.06.2021

Kisapáti, a Községházával szemben található parkoló (126 m)
33T 688019 5190779
///beim.rahm.gleiches

Kisapáti, a Községházával szemben található parkoló

Wegbeschreibung

Itiner

• A starthelyről a Z és PT jelzésen indulunk el, ezen futunk a Kaán Károly kulcsosházig.
  • Közvetlenül a kulcsosház előtt balra, a S jelzésre térünk, és maradunk is rajta 4,5 km-en át. Időnként egy-egy szakaszra más jelzésekkel is kiegészülünk, de alapvetően a S jelzésen kerüljük meg a hegyet, majd az északi oldalon a Z jelzéssel közös szakasz után a Z jelzésen maradva érkezünk vissza a kulcsosházhoz, zárva ezzel a külső hurkot.
  • A háznál a K jelzésre térünk, és megkezdjük a belső kört. Elfutunk a hurok feléig, ahol előbb jobbra a P és S, majd arról ismét jobbra a P és PT jelzésre térünk, végül megint jobbra a PT és K▲ jelzésen érünk föl a csúcsra.
  • A csúcsról a PT jelzésen ereszkedünk vissza a Kaán Károly kulcsosházig, majd onnan a Z jelzésen a parkolóig.

Az útvonal részletes leírása

A Községházával szemben lévő parkoló, mint starthely, egyben a Bazaltorgonák tanösvény indulópontja is, így a Z és PT jelzésen indulunk el, enyhén emelkedő, kétnyomos földúton. Ez a legfelső házak után egynyomos ösvénnyé válik. Egy kis völgy peremén jobbra kerülve két kerítés között (a jobb oldali mögött kecskék legelésznek) futunk egy régi aszfaltútig, ahonnan visszanézve már előtűnik a Balaton. Jobbra fordulunk, továbbra is a Z és PT jelzésen. Kissé lejteni kezd, balra fordulunk, majd jobbra előbukkan Tapolca. Egy bal-jobb kanyar után betérünk az erdőbe, továbbra is földúton futunk, de épp, mielőtt felérkeznénk a Kaán Károly kulcsosházhoz, a S jelzésen balra fordulunk, és egynyomos ösvényen folytatjuk az utat. A kulcsosházhoz most még nem érdemes följebb futni, mert később még kétszer is látjuk.

A S jelzés elég technikás szakasszal kezd: kanyarog, lejt, emelkedik és köves is – óvatosan fussunk a sűrű, árnyas erdőben. Egy rétre érkezünk, ahol jobbra a szép, új építésű Örömhírvétel ortodox kápolnát találjuk, a rét alsó részén pedig balra a Balatonra, jobbra fönt pedig a bazalttetőre kapunk szép kilátást. Kevéssel a rét után a S jelzésen jobbra térünk, de a jelzést viselő fa kidőlt, ezért ez nem egyértelmű, figyelmesen navigáljunk. Újra a sűrű, árnyas erdőben futunk, két elágazásnál is balra tartunk, és a második után köves, meredek ereszkedés következik. Ennek az alján a Pietás kereszthez érkezünk, ahol jobbra Ify Lajos romos Emmaus-kápolnája, a remetelak és kapcsolt épületei bújnak meg - itt balra fordulunk. Kiérkezünk az erdőből, jobbra szőlő, balra szőlő, szemben pedig csodaszép kilátás a Balatonra, balra a Badacsonnyal, jobbra pedig Szigligettel. Jobbra fordulunk, és a legfelső földúton, a legfelső házsor alatt futva elkezdjük kerülni a hegyet.

Megérkezünk a Lengyel kápolnához és a Tarányi-házhoz, ahol a S jelzésen maradva jobbra fordulunk, de kiegészülünk a K és P jelzéssel is. Némi aszfalt következik, balra folyamatosan csodaszép kilátással a Balatonra, Badacsonyra és Szigligetre. Megérkezünk az Oroszlánfejű-kúthoz, ahol frissíthetünk, majd a kút után nem sokkal jobbra fölfelé fordulva a KP és S jelzésen indulunk tovább. Az út tetején egy kőházhoz érünk, itt balra, füves úton futunk tovább, aztán újra jobbra tartva, ugyanezeken a jelzéseken, széles, köves egynyomos ösvényen indulunk el fölfelé. Egy erdei útra felérkezve balra, a P és S jelzésre fordulunk. Murvás úton futunk, elhaladunk egy jobb oldali, bazaltorgonák alatti pihenőhely mellett (Bazaltorgonák tanösvény 7. tábla), majd egy nagyobb elágazáshoz érkezve jobbra a S, Z és PT jelzésen haladunk tovább. Kétnyomos földúton kezdünk emelkedni, balra szép kilátás nyílik Tapolcára, fölötte a távolban a Somló heggyel. A hangulatos, árnyas, de meredek kaptató végén elágazáshoz érkezünk, mi balra tartva a Z és PT jelzésen futunk tovább. Elhaladunk a tanösvény 8-as, Vulkánmese című állomása mellett, ahol látványosan félkörbe rendeződött, törött bazaltorgonákat látunk, majd hamar meg is érkezünk a Kaán Károly kulcsosházhoz.

A házzal szemben fölfelé indul a K jelzés, erre indulunk tovább. Az egynyomos ösvény egyre kövesebb lesz, majd kő- és falépcsőkön meredeken lépkedve haladunk el a fölénk magasodó bazaltorgonák alatt – itt ne erőltessük a futást, épp elég lépkedni is. A fölső szakasz már kevéssé meredek, és kényelmes talajú, ezen érkezünk el egy elágazáshoz, ahol a tanösvény 3. számú, Lávató című tábláját és egy esőházat találunk. Itt balra tartva maradunk a K jelzésen, amelyen folyamatosan ereszkedni kezdünk. Egy sorompó után kétnyomos úttá szélesedik, kicsit lejjebb, ahol mindkét oldalon sziklák vannak, balra szép kilátás nyílik a Badacsonyra és alattunk a Lengyel-kápolna-Tarányi borház együttesre. Leérkezünk a korábban már érintett kereszteződéshez, itt jobbra fordulunk a P és S jelzésre, de csak mintegy 100 m erejéig, mert aztán jobbra, az erdőbe váltva elindulunk fölfelé a P és PT jelzésen. Ez a szakasz erősen emelkedik és köves is. Hamarosan a hegy peremén haladunk, ahonnan balra szép kilátást kapunk előbb délre a Balatonra, majd nyugaton a Keszthelyi-hegység felé, majd újra Tapolcára és a Somlóra. A szakasz tetején egy T-elágazáshoz érkezünk, ahol a tanösvény 6. tábláját találjuk (Élet egy bazaltvulkánon), itt jobbra tartva futunk tovább a PT jelzésen. Egy utolsó felszökellés után kiérkezünk az erdőből, és a Szent György-hegy csúcsán találjuk magunkat. A csúcskő után asztalos-pados pihenőt találunk, mindkét irányban csodás kilátással a Balaton felé.

A csúcsról a PT jelzésen indulunk lefelé. Előbb egy másik pihenőhöz érkezünk, majd itt balra fordulva újra az árnyas erdőben ereszkedünk tovább. Hamarosan megérkezünk az esőházhoz, ahol balra térve továbbfutunk a bazaltorgonákhoz, alattuk pedig a Kaán Károly kulcsosházhoz. Itt jobbra tartva a már megismert úton ereszkedünk vissza a parkolóba.

• Kisapátit vasúton a Budapest–Székesfehérvár–Tapolca vasútvonal Nemesgulács-Kisapáti megállóhelyétől lehet megközelíteni.
  • Helyközi buszokkal a Kisapáti, autóbusz-váróterem megállóig utazzunk.

• A starthely a vasútállomástól 1500 m, 20 perc séta távolságra található. Az állomástól az út mentén induljunk el Kisapáti felé (előttünk a Szent György-hegy), majd a faluba érve, amikor jobb oldalon látjuk a Községházát, forduljunk balra, ott lesz az indulópont.
  • A buszmegállótól a hegy irányába induljunk, majd a Községházánál forduljunk balra, a parkolóba (270 m).

• A starthely egyben a kisapáti Községházával szemben található, temető melletti - ingyenes - parkoló is.

33T 688019 5190779
///beim.rahm.gleiches

• Terepcipő
  • Az évszaknak és az időjárásnak megfelelő öltözet
  • Nyáron, melegben minimum 1 liter víz
  • Tájékozódásra és a biztonság érdekében mobiltelefon
  • A navigációhoz Természetjáró app

Grundausrüstung beim Trail Running

• Bequeme Laufschuhe
  • Laufsocken
  • Trailrunning-/Laufrucksack
  • Sonnen-, Regen- und Windschutz (Hut, Sonnencreme, wasser- und winddichte Jacke/Regenschirm)