Start Touren Savitaipaleen kierros -pyöräilyreitti

• / Savitaipaleen kirkko
  • / Partakoski
  • / Rantakirppiksen tunnelmaa
m 200 150 100 50 40 30 20 10 km Hakamäen näkötorni Kärnäkosken mylly Europaeus-museo Partarannan satama Olkkolan uimapaikka Partakoski Vuorilinnoituksen laavu Jonni Myyrän muistomerkki Partakoski
Savitaipaleen kierros tarjoilee pyöräilijöille karjalaisia maaseutumaisemia, mukavia taukopaikkoja ja historiallisia käyntikohteita Saimaan äärellä.

Savitaipaleen kierros poljetaan maaseutumaisemissa, osin asfaltoitua tietä pitkin ja osin hiekkateitä pitkin. Maisemat koostuvat pääosin perinteisestä suomalaisesta maalaisidyllistä.

Savitaipaleen kierroksen kohokohtia ovat Kärnäkosken linnoitusalue Partakoskella. Venäläisen kenraalin Aleksandr Suvorovin osaksi Pietarin puolustusta rakennuttama Kärnäkosken bastionilinnoitus valmistui 1793. Linnoituksen vieressä sijaitsee 1800-luvulla rakennetut mylly ja saha ovat tutustumisen arvoinen osa autenttista kulttuurimiljöötä linnoitusalueen kupeessa. Lähellä sijaitsee myös Partakoski, jossa matkailijat voivat käydä nauttimassa vaikkapa maittavat pizzat. Savitaipaleen kirkonkylällä läheisyydessä oleva Hakamäen museoalue sijaitsee vehreällä mäellä, josta aukeaa kaunis näköala Kuolimolle.

Parhaat näkymät kirkasvetiselle Kuolimolle aukeaa 14 metrisen näköalatornin huipulta. Savitaipaleella sijaitsee myös useita Saimaa Geopark kohteita, joihin kannattaa matkan aikana tutustua.

• Kärnäkoksen linnoitus
  • Olkkolan Hovi ja sen ympäristö
  • Partakoski
  • Kuolimo

Reitin voi pyöräillä myös rengasreittinä aloittaen Savitaipaleen kirkonkylältä tai Kärnäkoskelta.

Profilbild von Matti Moller
Matti Moller
Aktualisierung: 22.06.2021

Reitin pintamateriaali: asfaltti ja soratie. Reitillä on soratieosuuksia noin 12 km. Soratien kunto voi vaihdella kauden aikana tienhoidon tai sään vaikutuksesta. Pääsääntöisesti soratieosuus on hyvässä kunnossa.Pientareet ovat paikoin kapeita ja tie mutkaisia, joten tarkkaavaisuutta!

Ennen retkeä on hyvä tarkistaa sääennusteet.

Hätätilanteessa soita numeroon 112. Kerro sijaintisi, sekä mitä on tapahtunut ja kuuntele ohjeet.

Reitti on merkitty sinisin pyöräreittiopastein, joissa on Savitaipaleen reitin Kärnäkosken linnoitusta kuvaava logo.

Metsähallituksen retkietiketti

Pyöräilijän liikennesäännöt

Pyörälautta Rasti kuljettaa pyöräilijöitä Partakoskelta Puumalan Saaristoreitin varrella olevaan Lintusaloon 11.7. ja 18.7.2021.

Liput lautalle: matkahuolto.fi

Suora linkki lipunmyyntiin 11.7. lautalle Partakoski-Lintusalo

Suora linkki lipunmyyntiin 18.7. lautalle Partakoski-Lintusalo

Savitaipaleen kierros toimii myös osana Saimaan Saaristoreittiä.

Taipalsaaren puolelta, Saimaan Saaristoreitin varrelta. Risteys Suolahdentie-Savilahdentie, jatka suoraan Savilahdentie. (81 m)
35V 550914 6786832
///sängerin.halbem.unterschriften

Reitti päättyy lähtöpisteeseen Saimaan Saaristoreitin varrelle. Risteys Suolahdentie-Savilahdentie.

Wegbeschreibung

Alkupisteestä Savitaipaleen torille

Pyöräile Savilahdentietä [408] eteenpäin noin 15 km, jolloin saavut Savitaipaleelle. Jatka tietä Taipalsaarentie kulkemalla kahden hautausmaan välistä. Käänny vasemmalle Partakoskentie, pyöräile 200 m ja käänny alas oikealle Kaijanlahdentie. Reitti kulkee aivan Kaijanlanden rannassa ja nousee Savitaipaleen kirkon vierestä ylös.

Jatka Peltointie vasemmalle alaspäin ja käänny seuraavasta risteyksestä paloaseman jälkeen vasemmalle Kievarintie. Saavut kahden korttelin päästä Savitaipaleen torille.

Torilta Partakoskelle

Palaa samaa reittiä Partakoskentie [409]. Pyöräile Kievarintie paloaseman nurkalle, käänny Peltointie oikealle ja käänny kirkon kohdalla alas vasemmalle Kaijanlahdentie. Aja Kaijanlahdentie läpi ja käänny vasemmalle Partakoskentie. Pyöräile Partakoskentie noin 7 kilometriä kohti Partakoskea. Saavut Kärnäkosken linnoitukselle, joka jää oikealle puolelle. Jatka Partakoskentie eteenpäin, kunnes ylität kivistä rakennetun kosken ylittävän sillan. Olet nyt Partakoskella.

Partakoskelta takaisin Taipalsaaren Leväseen

Käänny ympäri ja pyöräile Partakoskentie takaisinpäin. Käänny Kärnäkosken linnoituksen ohitettuasi noin 500 m jälkeen oikealle Koskeintie. Jatka soratietä eteenpäin, tien nimi vaihtuu Sammakontie. Käänny vasemmalle Kivistöntie, jatka eteenpäin ja käänny neljän tien risteyksessä vasemmalle Kurhilantie. Käänny oikealle Kuivasensaarentie, jatka eteenpäin ja saavut takaisin päällystetylle tielle Savilahdentie [408]. Käänny vasemmalle ja pyöräile Savilahdentietä takaisin lähtöpisteeseen Taipalsaaren Leväseen.

Toimi Vento Ky liikennöi reittiliikennettä Lappeenranta-Taipalsaari välillä kouluvuoden aikana maanantaista perjantaihin. Pyörien kuljetusmahdollisuus tarkistettava erikseen.

Taipalsaarelta reitille pääsee ajamalla kylän läpi kulkevaa Savilahdentietä (408) kohti Savitaipaletta. Reitti erkanee Saimaan Saaristoreitiltä Savilahden ja Suolahden teiden risteyksessä.

Taipalsaaren Leväsessä ei ole virallista pysäköintialuetta.

35V 550914 6786832
///sängerin.halbem.unterschriften

Soratielle sopivia renkaita suositellaan, sillä osa reitistä kulkee sorateitä pitkin.

Vettä ja eväitä voi hankkia Savitaipaleen kirkonkylältä. Partakosken ravintolassa voi täyttää juomapullot.

Hin und zurück Rundtour aussichtsreich Einkehrmöglichkeit kulturell / historisch geologische Highlights faunistische Highlights Geheimtipp