Start Touren Salföldi duplahurok

Salföldi duplahurok

Trailrunning · Balaton-felvidék
Magyar Természetjáró Szövetség Verifizierter Partner  Explorers Choice
  • Kényelmes, homokos szakaszok is várnak ránk
    / Kényelmes, homokos szakaszok is várnak ránk
  • / A salföldi pálos kolostor romjai
  • / Keresztülfutunk Salföldön
  • / Salföld hangulata bőven megér egy kis aszfaltot
    Foto: Rózsa Edvárd, Magyar Természetjáró Szövetség
m 300 250 200 150 100 10 8 6 4 2 km Folly Arborétum, Badacsonytomaj Salföldi pálos kolostor romja Folly Arborétum, Badacsonytomaj Salföldi Major
Kifejezetten változatos hangulatú futás: számos különböző domborzat, talaj és környezet váltja egymást, nem mellesleg pedig romantikus kolostorrom és néhány csodaszép panoráma is vár ránk.

Úttípusok

• egynyomos ösvény
  • normál földút
  • murvás út
  • aszfalt

Az erő beosztása

Az útvonal görbéje dupla M betűt rajzol, középen egy elnyújtott medencével: a dinamikus kezdés miatt érdemes alaposan bemelegíteni, majd a hasonló görbéjű, ráadásul technikásabb utolsó szakasz miatt megfelelően tartalékolni.

Ajánlott időszak

Bármelyen napszakban teljesíthető, de vegyük számításba, hogy a távnak csupán valamivel kevesebb, mint a fele árnyékos.

Terepfutás rovatunk támogatója a Dockyard. Az útvonal ajánlója a legendás Németh Csaba, Magyarország legeredményesebb aktív terepfutója.

• Ez a kör családi programmal is összeköthető: a Folly Arborétumban játszótér és széles körű infrastruktúra található.
  • Ha van navigációra alkalmas sportórád, letöltheted rá a tracket a fenti „GPX letöltése” gombbal, de ha viszel magaddal telefont, a futást a Természetjáró appban közvetlenül megnyitva is navigálhatsz.

Profilbild von Edvárd Rózsa
Edvárd Rózsa
Aktualisierung: 22.06.2021

• Terepcipő
  • Az évszaknak és az időjárásnak megfelelő öltözet
  • Nyáron, melegben minimum 1 liter víz (a táv közepén, Salföldön több helyen is találunk kék nyomóskutat)
  • Tájékozódásra és a biztonság érdekében mobiltelefon
  • A navigációhoz Természetjáró app

Badacsonyörs, Folly Arborétum parkolója (158 m)
///kinofilme.schmückt.entspricht

Badacsonyörs, Folly Arborétum parkolója

Wegbeschreibung

Itiner

• A P jelzésen indulunk, 500 m megtétele után jelzetlen összekötő szakaszon elfutunk a K jelzésig, amelyre jobbra rátérve 2,4 km-en át maradunk.
  • A K jelzésről jobbra a KT jelzésre térünk.
  • A KT jelzésről a Z jelzésre térve futunk keresztül Salföldön.
  • A Z jelzésről jelzetlen szakaszon haladunk a P jelzésig.
  • A P jelzésen 4 km-t megtéve térünk vissza a starthelyre.

Az útvonal részletes leírása

A Folly arborétum parkolójából a P jelzésen, a Kápolnavölgyi úton indulunk nyugat felé, majd jobbra a Hegyalja útra fordulunk az emelkedőre. A Klastrom utcai elágazásnál balra tartva elhagyjuk a P jelzést, és a Hegyalja úton maradva jelzetlen úton futunk tovább több, mint egy kilométert. A szakasz első része még aszfalt, itt egy ponton balra fantasztikus kilátást kapunk a Badacsonyra, majd murvás földút következik. Hamarosan megérkezünk a K jelzéshez, amelyen jobbra fordulva már az erdőben járunk. Előbb nagyon meredek, majd folyamatosan ellaposodó egynyomos ösvényen fölérkezünk egy, a P jelzéssel közös kereszteződéshez, itt balra fordulva a K jelzésen futunk tovább, és megkezdjük a fölső, a salföldi hurkot. Hangulatos fenyves szakasz következik (figyeljünk a tobozokra), amely egy első vízszintes rész után lejteni kezd, egy köves szakaszon elég meredeken is, itt óvatosan haladjunk. Lejjebb érkezve a fenyők eltűnnek, és már vegyes lombhullató társulásban futunk az erdő széléig. Egy réthez érkezünk, amelynek bal oldalán átvágunk egy újabb, kisebb bodzás-akácos ligetig, keresztülfutunk rajta és kiérkezve óriási szőlőtáblákhoz érkezünk.

A táblák között továbbra is a K jelzésen, kényelmes földúton vágunk át a szemben, középen húzódó akácosig, ahol jobbra fordulva elkezdjük kerülni azt, majd egy elágazásnál jobbra fordulva elhagyjuk a K jelzést, és kényelmes, homokos úton a kőkereszt felé futunk tovább. A kereszt után egy lókarám elektromos kerítése mentén futunk, majd a KT jelzésbe csatlakozva megérkezünk Salföldre. Itt rögtön egy kék nyomóskutat is találunk, ahol frissíthetünk.

Ugyanitt balról becsatlakozik a Z jelzés, ezen, illetve a Templom utcán elfutunk balra a Salföldi Major bejárata előtt, majd a templomnál és egy újabb kék nyomóskútnál a Z jelzésen maradva jobbra, a Kossuth utcára fordulunk. Déli irányban végigfutunk a falun, ami egyben futásunk legalacsonyabb pontja is, ezalatt még három nyomóskúttal is találkozunk. A falu végi kis parknál a Z jelzést elhagyva jobbra, a Pajta Galéria felé a Petőfi utcára fordulunk, majd arról a Rákóczi utcára, és ezen, immár jelzetlen úton hagyjuk el a települést. Kényelmes kétnyomos, homokos földút következik. Elfutunk a salföldi temető mellett, majd a jobb oldali nagy rét felső végén jobbra fordulunk, és a rét felső részén futunk az erdőig, immár emelkedve. Az erdő szélén, de már árnyékban futunk a rét mentén, majd az erdőbe betérve rácsatlakozunk a P jelzésre, amit immár a célig, mintegy 4 km-en követünk majd. Egy jobbkanyar után hamarosan megérkezünk a salföldi pálos kolostor romjaihoz és az erdei pihenőhelyhez (esőház is van). Innen a P jelzés már egynyomos ösvényként vezet tovább. Huzamos, erős, dinamikus emelkedő következik kényelmes talajon, amelynek tetején megérkezünk ahhoz a kereszteződéshez, amelyet a K jelzéssel már érintettünk: itt zárjuk is a fölső, salföldi hurkot.

A P jelzésen balra fordulva viszonylag egyenes, kövesebb szakasz következik, amelynek végén egy balkanyarral ereszkedni kezdünk, és a Folly arborétum irányában elkezdjük kerülni a hegyet. A talaj köves marad, a félkör végén hajdani présházak romantikus romjai mellett futunk, itt kidőlt fák is lassítanak bennünket. Megérkezünk a Folly arborétum kerítéséhez, balra kinyílik a táj, és gyönyörű, a növényzetnek köszönhetően mediterrán hangulatú panorámát kapunk a Balatonra. A Klastrom utca tetején újra aszfaltra térünk, meredeken ereszkedünk a Hegyalja útig, amelyen balra fordulva visszatérünk a parkolóba.

Badacsonyörs vasúton Budapestről és Tapolcáról is könnyen megközelíthető, de az északi parti településekről busszal is érkezhetünk.

• Vonattal a Badacsonyörs vasútállomásnál,
  • busszal a Badacsonytomaj (Badacsonyörs), camping megállónál kell leszállni.

• A starthely Badacsonyörs vasútállomástól a Szőlő utca-Mandula út-Arborétum út-Kápolnavölgyi út útvonalon 1,5 km, 18 perc séta.
  • Badacsonytomaj (Badacsonyörs), camping buszmegállótól a Füredi út-Kápolnavölgyi út útvonalon 1,1 km, 13 perc séta a starthely.

• A Folly Arborétumnál tágas, ingyenes parkolóhely található, ez egyben a futás kiindulópontja is.

///kinofilme.schmückt.entspricht

Grundausrüstung beim Trail Running

• Bequeme Laufschuhe
  • Laufsocken
  • Trailrunning-/Laufrucksack
  • Sonnen-, Regen- und Windschutz (Hut, Sonnencreme, wasser- und winddichte Jacke/Regenschirm)

mit Bahn und Bus erreichbar Rundtour aussichtsreich familienfreundlich kulturell / historisch