Start Touren Régi rakott kőutak nyomában

Trailrunning · Mátra-Gebirge · geöffnet
Magyar Természetjáró Szövetség Verifizierter Partner  Explorers Choice
    Foto: Csanádi Márton, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Mátrafüred utolsó utcája, háttérben a kerítés mellett kezdődik az ösvény
  • / Máriácska kegyhely Mátrafüred felett, a Bene-patak mellett
  • / A Rákóczi-forrás környéke népszerű kirándulóhely
  • / Mátra Libegő Sástó és az Oxygen Adrenalin Park között
  • / A Sástói kilátó a jellegzetes sárga színével tornyosul a tó felett
  • / A kanyargós, technikás ösvény a murvás erdészeti úttal párhuzamosan halad
  • / Murvás műút Sás-tó után
  • / Kilátás a Gyöngyös feletti csúcsokra
  • / Szelíd rét Mátrafüred határában
    Foto: Németh Ádám, Magyar Természetjáró Szövetség
m 700 600 500 400 300 12 10 8 6 4 2 km Rákóczi-forrás (Mátrafüred)
Élvezetes kihívás, jól futható terep, számtalan patak, tömérdek szikla és egy igazán különleges ösvény vár ránk ezen a körön. És akkor bányáról, tóról, forrásokról még szó sem esett. Igazi élménykoncentrátum egy könnyen emészthető távú körön, amit vétek lenne kihagyni.
geöffnet

Úttípusok

• túlnyomóan egynyomos ösvény
  • kisebb részben normál földút

Az erő beosztása

A táv első felében lesz a nagyobb mászás, de az utolsó kilométerekre is hagyjunk erőt, ott is számítsunk néhány kisebb hullámra a lejtők közben.

Ajánlott időszak

Bármely napszakban teljesíthető.

Terepfutás rovatunk támogatója a Dockyard. Az útvonal ajánlója a legendás Németh Csaba, Magyarország legeredményesebb aktív terepfutója.

• Ha futás közben megpihennél, akkor a Sás-tó környéke ideális helyszín erre.
Profilbild von Ádám Németh
Ádám Németh
Aktualisierung: 31.05.2021

• A 24-es főúton való átkeléskor legyünk nagyon figyelmesek a forgalom miatt.

Mátrafüred (354 m)
///hofmaler.primzahl.braten

Mátrafüred

Wegbeschreibung

Itiner

• Mátrafüred központjától haladjunk a S+ jelzésen egészen a Farkas-kútig.
  • Innen váltsunk a S● jelzésre, és fussunk ennek mentén.
  • A kőtengernél egy rövid átkötő szakasz erejéig a S◼ vezet majd minket.
  • A rakott utat a Z▲ jelzés mentén futjuk be.
  • Visszafordulva a patak mentén a Z+ jelzést követjük.
  • Lajosházától egészen a futás végéig a Z jelzés mentén haladunk.

A futás részletes leírása

A Parádi út (24-es főút) járdáján kezdjük meg a futást, rögtön hegymenetben. Száz méterrel később térjünk be jobbra az Akadémia utcába, és kocogjunk el egészen a végéig. A kerítés sarkánál betérünk az erdőbe, és a S+ jelzést követve jól kiépített, karbantartott ösvényen futunk csordogáló patakok, vízmosások mentén. Percek múltán elérünk egy régi búcsújáró helyhez, a Máriácska zarándokhelyhez. A pihenőhelyként is funkcionáló Máriácska sziklabarlang-kápolnája felett nagy kőkereszt magasodik. A kereszt mögött továbbhaladva kicsit meredekebb terepre érünk, de a sziklás, széles ösvényen azért fenntartható a futómozgás. Hamarosan ismét épített tereptárgyak körvonalazódnak, ezúttal a Mátra egyik leghíresebb vízfakadásához, a Rákóczi-forráshoz érünk. A hegység legegészségesebbnek tartott forrásvize tör itt elő a hegyből, amelyre a csapadékban szegény évszakokban is számíthatunk. Az elágazásból továbbra is a S+ jelzés ösvényén fussunk tovább.

A következő látnivaló percek múltán a fejünk felett keresztben lebegő Mátra Libegő pályája lesz, amely Sástót köti össze az Oxygen Adrenalin Parkkal. Közvetlen utána kiérünk a 24-es főút mellé, amit rendkívül óvatosan és körültekintően keresztezzünk. Az út túloldalán találjuk a Sás-tó partját és az azt körülvevő szabadidő-központot. A tóhoz érve forduljunk jobbra, és a tűzrakó helyekkel és gyerekjátékokkal tűzdelt réten fussunk keresztül. A rét túloldalán indul egy murvás erdészeti út, annak jobb oldalán pedig köves, gyökeres talajon kanyarog az ösvényünk, még mindig a S+ jelzésen. Szűk egy kilométernyi technikás kocogás után a Farkas-kút kiépített forrásához és esőbeállójához érünk. Ideális helyszín egy kis szusszanásra.

Jelzést váltunk, innen már a S● forrást jelző ikonját követve megyünk tovább kevésbé köves, jól futható földúton, igaz, csupán egy kilométer hosszan, mivel egy még rövidebb szakasz erejéig  balra kanyarodunk a S◼ jelzésen. Kifejezetten köves, sziklás, bokaforgató lejtő következik, miközben körülöttünk a kőtenger látványos, mohával borított méretes kövei szinte teljesen befedik az erdő alját - különleges látvány! Figyeljünk a jelzésekre, egyszer csak jobbra kell fordulnunk a Z▲ jelzés mentén, átvágunk a kőrengetegen, és a domb oldalában folytatjuk a futást.

Itt érünk el utunk talán legkülönlegesebb szakaszához. A lejtős domboldalban a környékről összeszedett kövek segítségével támfalat és másfél méter széles ösvényt építettek egykor a könyékbeliek. A különleges "műutat" már benőtte a moha, és a felszínét is simává formálta a ránőtt növényzet. Így hiába futunk méretes sziklákon, egyáltalán nem kellemetlen érzés. Az alattunk kanyargó völgy a patakkal, a különleges ösvény és az erdő igazán magával ragadó hangulatot kölcsönöz a tájnak. Futás közben az kívánjuk, hogy ez a rendhagyó szakasz bárcsak minél tovább tartana, de egy kilométer után leérünk a patakpartra, ahol élesen balra visszafordulunk. Innen a Z+ jelzést kell keresni a fákon, köveken.

A csobogó patak társaságában gyorsan elérjük Lajosházát. Az épületek előtt nagy ívben kanyarodó erdészeti útról meredek ösvény vezet fel a domboldalra, amelyet a Z jelzés mutat. Rövid, szuszogós gyaloglás után felérünk egy szekérúthoz, innen már ismét futható terep vár ránk. Könnyed, kocogós szakasz végén átvágunk egy patakon, majd furcsa morajlásra lehetünk figyelmesek. A kanyarban szédítő mélység nyílik meg alattunk, a Cserkő-bányához értünk. A ma is működő, több szintes kőbányát látványos, színes bányafalak övezik. A bányát elhagyva legyünk figyelmesek, mert nemsokára a földútról balra kanyarodik a jelzésünk egy nagyon keskeny ösvényre a bozótosba. Innen kiérve egy elhagyatott, romos házat pillanthatunk meg, a Gárdonyi-pihenőhelynél járunk. A pihenő után néhány lépéssel ismét balra térünk le a földútról, hogy a jelzést kövessük. Innen már csak néhány kisebb bucka és pár percnyi erdő következik, hiszen hamarosan megérkezünk Mátrafüred szélére. A parkon átvágva a Béke utcába érünk, amely elvezet minket a település központjába.

• Gyöngyösről autóbusszal megközelíthető a startely, a Mátrafüred, autóbusz-váróterem megállónál kell leszállni.

• Közvetlen az útvonal mentén áll meg a busz.

• A Béke utcában találni parkolót, de az út mentén is meg lehet állni szabályosan.

///hofmaler.primzahl.braten

• Terepcipő ajánlott, mert az útvonalon több meredek és/vagy köves szakasz is vár ránk
  • Az évszaknak és az időjárásnak megfelelő öltözet
  • Nyáron, melegben minimum 0,5 liter víz
  • Tájékozódásra és a biztonság érdekében mobiltelefon
  • A navigációhoz Természetjáró app.

Grundausrüstung beim Trail Running

• Bequeme Laufschuhe
  • Laufsocken
  • Trailrunning-/Laufrucksack
  • Sonnen-, Regen- und Windschutz (Hut, Sonnencreme, wasser- und winddichte Jacke/Regenschirm)