Start Touren Pilis #1A - Panoráma, Pilis-kereszt, csúcstámadás és mesés tájak; terepfutás Pilisszentkeresztről haladóknak
Trailrunning empfohlene Tour

• / Legény-barlang
  • / A Pilis keresztje
  • / Kápolna a Pilis keresztjénél
Készen állsz egy 28 km-es terepfutásra? Ha igen, akkor garantáltan csodálatos panorámát, meseszép erdei utakat, titokzatos pihenőket és rejtélyes barlangokat kínál Neked ez a Pilisszentkeresztről induló körtúra! A hosszú táv és a jelentős szintkülönbség okán csak felkészült terepfutóknak ajánljuk!

Hossz: 28,6 km

Típus: körtúra

Jelleg: középnehéz (elsősorban a hosszú táv és a jelentősebb kaptatók miatt)

Szintkülönbség: 960 méter (emelkedés és csökkenés is)

Időszak: tavasztól őszig

Napszak: hajnali indulás (így napfelkeltére már a kilátópontokra érhetünk)

Időjárás: száraz, napsütéses időben ajánlott (egyes szakaszok rendkívül csúszósak lehetnek)

Hajnali indulással a népszerű turista célpontok is még a reggeli órában elérhetők, így elkerülhetjük a természetjárók sokaságát.
Pilis-csúcs, 753 m

trailblazing.hu/l/pilis-1a-panoramatura-pilisszentkeresztrol-haladoknak/

PIlisszentkereszt temető (338 m)
///tierart.häuser.abrufbar

Pilisszentkereszt temető

Wegbeschreibung

A futást Pilisszentkereszt temetője mellett, a piros turistajelzésen haladva kezdjük meg. Az emelkedő itt lankás, a lakott területet hamar váltja a természet. Kevesebb mint egy kilométer megtétele után több turistajelzés csomópontjához érkezünk, innen a zöld jelzésen megyünk tovább a Pilis (hegy) irányába, az út folyamatosan – de mérsékelten – felfelé halad. Hamarosan a hegység egyik legismertebb turistaút-szerpentinjéhez érkezünk, amely több fordulójából fantasztikus panorámát kínál a Csobánkai-medencére, illetve a Kevély-hegyekre. A kilátás magáért beszél, itt érdemes néhány percig gyönyörködni a tájban.

Ez a kilátópont előkelő helyen szerepel a kifejezetten terepfutó szemszögből összeállított pilisi kilátóhely listában, amelyet itt találsz: https://www.trailblazing.hu/l/top10-kilatohely-a-pilisben/.

Intenzívebb emelkedő következik, amint a zöld jelzést elhagyva a zöld háromszögön folytatjuk utunkat a Pilis-csúcsra. Ez nemcsak a hegy, hanem a Dunántúli-középhegység legmagasabb pontja is, mintegy 756 méteres magasságával kiemelkedik a környező tájból. A tetején álló Boldog Özséb-kilátó geodéziai állomás volt korábban. A kilátó az év minden szakában éjjel-nappal nyitva áll a látogatók előtt. A környező táj szépségét árnyalja, hogy egykori rakétabázis romjai borítják a Pilis-hegy fennsíkját.

A Két bükkfa-nyereg irányában haladunk tovább a zöld háromszög jelzésen. Mielőtt azonban a népszerű találkozópontra érnénk, visszatérünk a zöld jelzésre, amely kellemes erdei tájon visz minket tovább. 1,5 km jobbára sík terep után balra térünk a zöld háromszög jelzésre, amely eltéveszthetetlenül elvezet minket a Fekete-kőhöz, ahonnan páratlan kilátás nyílik Pilisszentlélekre, illetve – szép időben – Esztergomra, a Dunára és Szlovákiára is.

Tipp: itt nem érdemes megállni a kitaposott útvonal végén; néhány sziklán leereszkedve elérünk egy sziklaormot, ahonnan már semmi nem akadályozza a teljes panorámát!

Könnyebb, ereszkedő szakasz következik a Pilis-nyereg irányába. Itt ismét több turistaút találkozik, mi a zöld jelzésen haladunk tovább a Kétágú-hegy nyugati oldala felé. Meseszerű túraszakasz következik, széles, könnyen járható erdészeti út, ahova a napsugarak is bemerészkednek. Bár a futás itt kellemesen könnyű, azonban figyelmesnek kell lenni, hiszen nem érdemes lemaradni az egyik legszebb panorámáról, amelyet a turistajelzésről déli irányban letérve találunk. A kitaposott ösvény virágoktól harsanó rétre vezet minket, ahonnan lélegzetelállító kilátás nyílik Kesztölcre, illetve büszkén felnézhetünk a Pilis-csúcsra is, ahol a futás során már jártunk. Érdemes a jelöletlen ösvényen maradni, és hagyni, hogy megfontolatlan cikkcakkjaival visszavezessen minket a jelölt turistaútra.

A Kétágú-hegy nyugati végéhez közelítve utunkat a zöld négyzet jelzésen folytatjuk, amely egyenesen elvezet minket a Sasfészek néven ismertté vált Fekete-hegyi kulcsosházhoz. Az útszakasz eleje kellemes, enyhén emelkedős erdei út. Azonban figyelmesnek kell maradni, ugyanis a jelzés elhagyja az erdészeti utat, és a túra legnehezebben teljesíthető emelkedője következik. Terepfutó legyen a talpán, aki ezt az emelkedőt különösebb nehézség nélkül veszi; azonban a kulcsosház teraszáról elénk táruló panoráma kárpótol majd minket a fáradozásunkért. Szép időben az Esztergomi Bazilika is jól látható innen, azonban az élményt árnyalja, hogy Esztergom iparterületét is láthatjuk innen. A hangulatos erdei asztaloknál érdemes kisebb pihenőt tartani, innen már a nehezén túlvagyunk, csak a távolságot kell legyőzni.

A zöld kereszt jelzésen haladunk tovább, könnyű lejtő vezet minket vissza a Pilis-nyeregbe. Bár a jelölt út hamar visszavezet a zöld jelzésre, érdemes a jelöletlen erdészeti úton maradni, amely szép, madárcsicsergős környezetet kínál. Hamarosan ismét a Pilis-nyeregben találjuk magunkat, ahonnan a sárga Mária-jelzésen ereszkedünk Klastrompuszta irányába. Mielőtt a lakott területhez érnénk, egy balkanyarral a zöld kereszt jelzésre térünk, amely közepes emelkedővel visz minket a Pilis egyik leglátványosabb sziklaképződményéhez, a Klastrom-szirthez, amelyet a Pilis kéménye néven is ismerhetünk. A kilátás innen is lenyűgöző, a napnyugta szerelmeseinek érdemes a futást úgy időzíteni, hogy innen csodálhassák meg a völgy hátterében lenyugvó Napot.

A jelzett útvonalon tovább haladva hamarosan a piros jelzéshez érkezünk, amelyen balra fordulva komoly lejtő következik. Itt érünk futásunk 20. kilométeréhez, így – a fáradtságot leküzdve – érdemes lépteinkre különösen odafigyelnünk, még száraz időben is csúszós lehet a meredek – terepjárók által egyenetlenné tett – útszakasz. A piros jelzésről rövid kitérőt teszünk a piros (majd kék) barlang jelzéseket követve a Legény- és Leány-barlanghoz. A barlangok első szakasza szabadon bejárható, de fejlámpa ajánlott hozzá.

Mintegy fél kilométeres könnyű erdei szakasz után torkollunk a sárga jelzésbe, amelyen 3,5 km kellemes futás vár ránk. Ez az útvonal a Pilis oldalában halad, szinte végig szintben maradunk, így van mód egy kicsit pihenni, a tőlünk jobbra helyenként kibukkanó tájban gyönyörködni. A sárga jelzésről letérve, alig száz méter emelkedő után érkezünk a Pilis keresztjéhez, illetve az itt található Kápolnához és szabadtéri színházhoz. Ez a pont egy igazi „béke szigete”, csodás növényzet, mesés kilátás Pilisszántóra, illetve a Pilis keresztjének vitathatatlan ereje és méltósága uralja a környéket.

Ismét rövid ereszkedés következik, majd egy kisebb szakaszon a 11108-as út mentén kell haladunk (figyelve, hiszen a sárga jelzés egy apró ösvényen tér le az erdő irányába). Futásunk utolsó emelkedőjéhez érkezünk, ahol mintegy 70 méter szintkülönbséget kell még legyőznünk. Végül a túrát a piros jelzésen ereszkedve zárjuk, visszatérünk Pilisszentkeresztre, a kiindulópontra.

///tierart.häuser.abrufbar

A túra teljesítéséhez teljes terepfutó felszerelés javaslok, legalább 2 liter vízzel a táskában.

Grundausrüstung beim Trail Running

• Bequeme Laufschuhe
  • Laufsocken
  • Trailrunning-/Laufrucksack
  • Sonnen-, Regen- und Windschutz (Hut, Sonnencreme, wasser- und winddichte Jacke/Regenschirm)

Rundtour Etappentour aussichtsreich botanische Highlights faunistische Highlights Geheimtipp Gipfel-Tour