Start Touren OravaPyöräily Juvalla - Juvan kauniit kylät -kierros

• / Evottu
    Foto: Rauli Koistinen, Visit Saimaa
  • / Rävykoski
Tämä reitti on koettava! Juvan kauniit kylät -kierros johdattaa pyöräilijän upeiden juvalaisten kylä- ja järvimaisemien ja metsätaipaleiden halki kylästä kylään ja kohteesta kohteeseen.

Melontareitti Oravareitiltä tuttu hahmo hyppäsi pyörän selkään! Hyppää siis sinäkin ja tutustu Juvan upeisiin luonto- ja kulttuurimaisemiin sekä moniin mielenkiintoisiin käyntikohteisiin ja palveluihin.

Reitin varrella ja sen läheisyydessä on paljon nähtävää: kylien, järvien, koskien ja avarien kylämaisemien lisäksi voit tutustua mm. palkittuun puutarhaan, kotieläinpihaan, kesätoreihin, luontonähtävyyksiin, koettaa kalaonneasi ja pulahtaa Saimaan syliin. Kierros kulkee osittain Luonterin Pyöräily –reittiä myötäillen Siikakoskelta Koikkalaan. Reitin voi myös kulkea Maivalan, Ollikkalan tai Ruokojärven kautta. Maivala on maakunnallisesti arvokasta maisema-aluetta.

Juvan kauniit kylät -kierrokselta on pistoreitit kolmeen Juvan Saimaa Geopark -kohteeseen: Enkelinpesälle, Karihiekalle ja Sarkaslammelle. Juvalla sijaitsevista Saimaa Geopark -kohteista myös Pattoin perintötalo, Juvan museo ja Juvan taajamakeskustan drumliinit sijaitsevat reitin varrella.

Inkilän kartano- ja viljelysmaisemat. Koikkalan valtakunnallisesti merkittävä, rakennettu kulttuuriympäristö kylätoreineen, kirkkoineen ja maisemineen. Kaskiin valtakunnallisesti arvokas maisema-alue. Saimaa Geopark -kohteet.
Profilbild von Rauli Koistinen
Rauli Koistinen
Aktualisierung: 27.07.2020

Juvan taajamakeskusta tai Juvan Vehmaan risteysalue. (103 m)
35V 542348 6863122
///anerkannte.verwirrung.reichtum

Juvan taajamakeskusta tai Juvan Vehmaan risteysalue.

Wegbeschreibung

Reitillä on sekä päällyste- että soratieosuuksia sekä paikoin vaihtelevaa mäkimaastoa. Eteläosistaan reitti seurailee osan matkasta Luonteri Pyöräilyn reittiä.

Reittiselostus: Aja 2,9 km Viitostien kevyen liikenteen väylää etelään kohti Mikkeliä – käänny vasemmalle Vanha-Juvantielle ja aja 1,9 km – jatka Vanha-Juvantietä 11,4 km – käänny vasemmalle Viitostielle ja aja 2,6 km – käänny oikealle Tuhkalantielle, aja 0,8 km – käänny vasemmalle Nuutilanmäentielle, aja 4,6 km – käänny oikealle Viitostielle, aja 0,12 km – vasemmalle Siiskosen kotileipomon kohdalla Siikakoskentielle, aja 7,2 km –  käänny vasemmalle Maivalantielle, aja 3,1 km – jatka suoraan Auvilantietä 4,9 km – käänny oikealle Kolkanrannantielle (muuttuu myöhemmin Teivaantieksi ja Koikkalanmyllyntieksi) ja aja 8,1 km – käänny oikealle Koikkalantielle kohti Koikkalaa ja aja 6,3 km – käänny Koikkalan kylältä vasemmalle Hietajärventielle, aja 6,9 km – käänny vasemmalle Kaislajärventielle, aja 0,6 km – jatka eteenpäin Siikajärventielle ja aja 5,9 km – käänny vasemmalle Uitonsalmentielle, aja 3,1 km – käänny vasemmalle Sairalanmäentielle, aja 1,4 km – käänny Kaskiissa vasemmalle Sulkavantielle ja jatka kohti Juvan keskustaa. Voit valita, käännytkö Taipaleentien lenkille vai jatkatko Sulkavantietä Juvalle saakka.

Juvan kauniit kylät –kierroksen voi lyhentää itselleen sopivaksi

Tutustu samalla upeisiin juvalaisiin maalaismaisemiin Ollikkalan maisemareitillä, Maivalan kylämaisemat –reitillä tai Koikkalan kulttuurimaisema –reitillä.

Ollikkalan maisemareitti: välillä Hatsola (Vanha-Juvantie) ja Teivaa. Käänny Hatsolassa Vanha-Juvantieltä vasemmalle Ollikkalantielle ja aja 10,1 km Ollikkalan kautta Kolkanrannantielle.

Maivalan kylämaisemat- reitti: välillä Vanha-Juvantie – Auvilantie. Käänny Vanha-Juvantieltä vasemmalle Maivalantielle ja aja 8,2 km Maivalan kautta Auvilaan.

Koikkalan kulttuurimaisemat –reitti: Koikkalanmyllyntieltä tullessa, käänny vasemmalle Koikkalantielle kohti Juvaa. Reitti kulkee pitkin Koikkalantietä.

Pistoreitit Saimaa Geopark -kohteille

Siikakoskelta alkava Enkelinpesän pistoreitti:

Lähtöpaikka: Siikakoski, Siikakoskentien ja Maivalantien risteys. Reitti noudattaa osin Luonteri Pyöräily -reittiä.

Reittiselostus: Lähde Siikakoskentielle ja aja 3,7 km – käänny vasemmalle Hiidenmaantielle, aja 2,5 km – käänny vasemmalle Tervaniementielle ja aja 1,8 km – käänny oikealle Kannuslahdentielle (risteyksessä Enkelinpesän kyltti) ja aja 1,8 km, kunnes saavut Enkelinpesän opasteelle.

Koikkalasta alkava Sarkaslammen ja Karihiekan pistoreitti

Lähtöpaikka: Koikkalan kylä, Koikkalantien ja Hietajärventien risteys.

Reittiselostus: Aja Koikkalantietä etelään 7,5 km – käänny oikealle Viisalanmäentielle ja aja 7,8 km ensimmäisen kohteeseen, Karihiekalle – Karihiekalle mennessä, käänny oikealle – Sarkaslammelle mennessä, jatka risteyksestä Viisalanmäentietä 1,9 km, kunnes saavut Sarkaslammelle. Paikoitusalue ja lampi vasemmalla.

Julkisen liikenteen linja-autovuorot liikennöivät useaan kertaan päivässä sekä Juvan taajamakeskustaan että Juvan Vehmaan risteysalueelle. Lisätietoja linja-autoliikenteen aikatauluista ja lippuvarauksista: www.matkahuolto.fi .

35V 542348 6863122
///anerkannte.verwirrung.reichtum

Rundtour aussichtsreich Einkehrmöglichkeit geologische Highlights kulturell / historisch Von A nach B