Start Touren Kevély-kerülő kerge kör

Foto: Csanádi Márton, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A kék nyomóskútnál a P jelzésen betérünk az erdőbe
  • / A lókarámoknál kiérünk a nyílt mezőre – a háttérben már a Kevélyek vonulata
  • / A Budakalászi úton átkelve egyenesen, de már kétnyomos, emelkedő földúton futunk tovább
  • / Mielőtt jobbra tartva maradunk a P jelzésen, érdemes bekukkantani a hajdani Ezüsthegyi bányába
  • / Boros Jenő, Üröm és Kaláz: az 1823-ból származó hármashatárkő
  • / Az Ezüst-Kevély után újabb meredek és köves szakasz jön
  • / Útban a Nagy-Kevély felé
  • / A Nagy-Kevély előtti kilátópont
  • / Egy szakaszon kifejezetten mély, kalandos hangulatú vájatban haladunk
  • / Békásmegyer és a Megyeri híd a Józsefhegyről
  • / A P jelzésen a Róka-hegyen át visszafutunk a starthelyre
Végtelenül egyszerű navigáció és lélegzetelállító panoráma – ennek azonban ötszáz méter szint az ára.

Úttípusok

• egynyomos ösvény
  • normál földút
  • murvás út
  • aszfalt

Az erő beosztása

Az útvonal szintgörbéje klasszikus A-betű típus: a Nagy-Kevélyig folyamatosan emelkedik, onnan ugyanígy ereszkedik. A majdnem 500 m szint nem kevés, de a távnak köszönhetően egyenletesen oszlik el.

Ajánlott időszak

Bármilyen napszakban teljesíthető. A Kopárok hűvös északi és napsütötte déli oldalának sorrendjét a napszak és a hőmérséklet diktálta praktikumnak és a kedvünknek megfelelően felcserélhetjük.

Terepfutás rovatunk támogatója a Dockyard. Az útvonal ajánlója a legendás Németh Csaba, Magyarország legeredményesebb aktív terepfutója.

• Az útvonal első kilométerénél kék nyomóskutat találunk.
  • A Kevély-nyereg utáni kb. 3 km-es, P◼ jelzésű szakasz a Kevélyek északi oldalán halad, ahol késő ősszel, télen és kora tavasszal egészen más terepviszonyok és látványosan alacsonyabb hőmérséklet fogadhatnak bennünket. Erre ruházattal is készüljünk.
  • Ha van a navigációra alkalmas sportórád, letöltheted rá a tracket a fenti „GPX letöltése” gombbal, de ha viszel magaddal telefont, a futást a Természetjáró appban közvetlenül megnyitva navigálhatsz azzal is.

Profilbild von Edvárd Rózsa
Edvárd Rózsa
Aktualisierung: 31.05.2021

Télen és kora tavasszal vegyük figyelembe, hogy a Kevélyek északi oldalán akkor is lehet hó és jég, ha a déli oldalon már minden elolvadt.

Csillaghegy HÉV-állomás (105 m)
///ansprüche.codierte.achtest

Csillaghegy HÉV-állomás

Wegbeschreibung

Itiner

• A P jelzés közvetlenül a HÉV-állomástól indul az Ürömi úton fölfelé, ezen futunk több, mint 7 km-en át a Kevély-nyeregig.
  • A Kevénynyeregnél a P◼ jelzésre térünk rá, amelyen egész Pilisborosjenőig maradunk, innen jelzetlen ösvényen futunk tovább.
  • A jelzetlen útról az Ezüst-hegyi kőfejtőnél visszaérünk a P jelzésre, amelynek a már megismert útvonalán futunk vissza a csillaghegyi HÉV-állomáshoz.

Az útvonal részletes leírása

A Csillaghegy HÉV-állomástól az Ürömi úton, a Csillaghegyről Dömösre vezető P jelzésen indulunk el. Az út folyamatosan emelkedik. Az Ürömi úti sporttelep felső végénél jobbra, a Rókahegyi útra fordulunk, majd erről balra, a Hegymászó utcába térünk, aminek a végén pedig jobbra, a Gyöngyvirág utcában futunk tovább. Mintegy 100 m megtétele után a kék nyomóskútnál a P jelzésen balra betérünk az erdőbe. A Róka-hegyet északkeletről kerülve egynyomos ösvényen, meredeken emelkedve haladunk, aztán a terep síkabbá válik. és hangulatos fenyőligetben kanyargunk, utána átvágunk egy cserjésen, és a lókarámoknál kiérünk a nyílt mezőre. Ezen keresztülfutunk, aztán egy aszfaltúthoz érkezünk, amelyen elfutunk a Budakalászi útig. Ezen átkelve egyenesen, de már kétnyomos földúton futunk tovább.

Az út emelkedik, följebb a sorompó és Nemzeti Park-tábla után kövessé válik. Legfölül egy útkereszteződéshez érkezünk, itt jobbra tartva maradunk a P jelzésen. Mielőtt elfordulunk, érdemes egyenesen kb. 100 m-t továbbfutnunk, hogy érdekességképpen bekukkantsunk a hajdani Ezüsthegyi bányába, ahol hajdan homokkövet fejtettek. Az odavezető szakaszon jobbra egy szép régi, impozáns méretű, 1823-ból származó hármashatárkövet is találunk, Boros Jenő, Üröm és Kaláz feliratokkal.

Az útkereszteződés fölött nem sokkal elágazáshoz érkezünk, itt a P jelzésen maradva balra tartunk. Egynyomos, köves ösvényen emelkedünk meredeken, majd fölérkezve hangulatos, puha talajú egynyomos gerincszakasz következik, amely átvezet bennünket az Ezüst-Kevélyen (413 m). Később újabb meredek és köves szakasz jön, amelyen előbb egy fedett pihenő mellett futunk el, ezután felérkezünk a kilátóponthoz. Nagy szikláiról végigpásztázhatunk a Budai-hegység szemközti vonulatán, lent pedig a Pilisvörösvári-medencén annak minden településével, de szépen rálátunk a szédítő mélységben a zöldből kibúvó Egri vár-másolatra is.

Továbbfutva elhaladunk a siklóernyős starthely mellett, és megérkezünk a Nagy-Kevély csúcsára (534 m). Utána ereszkedni kezdünk, kezdetben kényelmes talajon, amely azonban később kövessé válik. Ezen érkezünk le a Kevély-nyeregbe, ahol jobbra a P◼ jelzésen futunk tovább. Ezen előbb tovább ereszkedünk, majd az út ellaposodik, és kényelmes egynyomos ösvényen haladunk addig, amíg a nyolcas fölső hurkát bezárva keresztezzük a P jelzést. Itt nem pont szemben, hanem pár métert jobbra megtéve találjuk a P◼ jelzés folytatását.

P◼ továbbra is egynyomos marad, és folyamatosan ereszkedik, közben egy szakaszon kifejezetten mély, kalandos hangulatú vájatban halad. Így érkezünk le Pilisborosjenő legfölső házaihoz. Egy ponton a P◼ jelzés jobbra letér a település felé, mi pedig egyenesen, már jelzetlen ösvényen futunk tovább. Ez a vége előtt kétnyomos erdei útra szélesedik, és meg is érkezünk az Ezüsthegyi bánya előtti, már ismert kereszteződéshez. Itt jobbra, a jelzésre fordulva ugyanazon az úton visszafutunk a HÉV-megállóba.

• Az útvonal közvetlenül a szentendrei HÉV Csillaghegy állomásától indul.

• A HÉV-állomástól a P jelzésen, az Ürömi úton indulunk fölfelé.

• A Csillaghegy HÉV-állomás környékén viszonylag könnyű parkolni – leginkább délről, a belváros felől érkezve, a megálló előtt a jobb oldalon.

///ansprüche.codierte.achtest

• Terepcipő
  • Az évszaknak és az időjárásnak megfelelő öltözet
  • Nyáron, melegben minimum 1 liter víz
  • Tájékozódásra és a biztonság érdekében mobiltelefon
  • A navigációhoz Természetjáró app

Grundausrüstung beim Trail Running

• Bequeme Laufschuhe
  • Laufsocken
  • Trailrunning-/Laufrucksack
  • Sonnen-, Regen- und Windschutz (Hut, Sonnencreme, wasser- und winddichte Jacke/Regenschirm)