Start Touren Kékestető csúcsfutás

• / Pompás kilátás a Benevár-bércről
  • / Kövek és sár egyensúlyban, ilyen terep vár ránk a Mátrában
  • / Van, hogy az ösvényen szembe csorog a víz
  • / Ritka alkalom az ilyen széles ösvény ezen a körön
  • / Az elmaradhatatlan fotó Kékestetőn
  • / A jellegzetes kilátás északra
  • / Különleges sziklaformák az ösvény mentén
  • / A Benevár-bércen ne számítsunk sok kanyarra
  • / A Benevár fennmaradt romjai, falai
  • / Innen már csak néhány perc a futás vége
  • / A Bene-patak zajára indulunk és érkezünk
m 1200 1000 800 600 400 200 14 12 10 8 6 4 2 km Jávoros-forrás és piknikező hely Kékestető Adótorony és kilátó Benevár
Ahogy a neve is mutatja, vérbeli csúcsfutásra számítsunk. Nincs is romantikusabb kihívás hazai terepen, mint önerőből felfutni az ország legmagasabb pontjára! Ezt az élményt nyújtjuk ezzel a közepesen erős kihívással.
geöffnet

Úttípusok

• többségében egynyomos ösvény
  • néhol normál földút
  • néhány száz méter aszfalt Kékestető előtt

Az erő beosztása

Pofonegyszerű a helyzet. A kör első felében felfelé futunk, a második felében lefelé. Szinte csak méterek erejéig térünk el ettől a kiszámítható tendenciától.

Ajánlott időszak

Bármely napszakban és évszakban teljesíthető.

Terepfutás rovatunk támogatója a Dockyard. Az útvonal ajánlója a legendás Németh Csaba, Magyarország legeredményesebb aktív terepfutója.

• Csapadékos időszak után a forrásokkal és patakokkal bővelkedő hegyoldalban néha nehéz eldönteni, hogy kisebb patak vagy ösvény van a lábunk alatt. Ha ez zavar minket, akkor érdemes a száraz időszakban járni erre.
Profilbild von Ádám Németh
Ádám Németh
Aktualisierung: 31.05.2021

• Habár kevésbé forgalmas közúttal van dolgunk, de legyünk figyelmesek, tartsuk be a józan ész és a KRESZ előírásait, amikor az úttestet keresztezzük vagy annak mentén halad az ösvény.

Mátrafüred (354 m)
47.831940, 19.970444
///flächen.zündung.ströme

Mátrafüred

Wegbeschreibung

Itiner

• A kezdőponttól egészen a Kékestetőig a P jelzést kövessük.
  • A csúcstól visszafelé néhány egy kilométer erejéig becsatlakozunk a K jelzésbe.
  • Balra letérünk a K+ jelzésre, és ezen jutunk vissza egészen a kezdőpontra.

A futás részletes leírása

Rögtön induláskor átkelünk a Bene-patak felett húzódó hídon, majd élesen jobbra tartva megkezdjuk a futást a P jelzést követve. Mire kissé bemelegedünk, újabb patakátkeléshez érünk. A köveken egyensúlyozva jutunk át a túloldalra, ahol már vár ránk a meredekebb terep. Az erős kaptatón felérve a nap folyamán először pillanthatjuk meg futókörünk - és az ország - legmagasabb pontján tornyosuló Kékestető kilátótornyát. Továbbkocogva szűk ösvényen haladunk, ahol a köves mederben csapadékos időben vízátfolyásokkal, méretesebb pocsolyákkal találkozhatunk. Huzamosabb ideig frissen telepített fák sűrű ölelésében futunk, majd néhány kilométer után megváltozik a táj; immár idősebb, termetes fák között faljuk a métereket. Az aljnövényzet nélküli terepen csak fű és sziklák láthatóak a talajon, de a karakteres táj így is festői képet mutat.

Egy hatágú kereszteződéshez érkezünk, ahol kiépített pihenő is várja a megfáradt túrázókat - vagy esetünkben terepfutókat. Balra tartva követjük az eddig megszokott P jelzést. Az előző kilométerek nehezen, de azért futható vonalvezetése most már igazán komoly kihívásra vált: a 10-20%-os emelkedő még a legjobb erőben lévő futókat is hosszabb-rövidebb időre sétára kényszeríti. Ha nehéz is ez a szakasz, nézzük a pozitív oldalát: innen már csak három kilométer a csúcs! Sőt, az utolsó kilométert már a tetőre felérve tesszük meg, ahol szusszanhatunk egyet. Az aszfaltra kiérve már tényleg csak az utolsó kanyarok vannak hátra, és megpillanthatjuk az ikonikus kilátót, lábánál a kötelező fotó tárgyával, a csúcskővel.

Lefelé az aszfaltot követve kezdjük meg a kocogást, majd jobbra az erdőbe betérve már a K jelzést követjük. Újabb aszfaltkeresztezés után hazánk második legmagasabban fakadó forrásához, a Jávoros-forráshoz érkezünk. A vízmű objektuma után legyünk résen, hamarosan balra a K+ jelzésre váltunk, ahonnan tökéletesen egyenletesen ereszkedő gerincen futunk lefelé. Hangulatos, egynyomos ösvényen néhol több, néhol kevesebb szikla gondoskodik arról, hogy minden lépésünkre figyeljünk, és ne unatkozzunk. Balról idővel a fák közül kinyílik a táj, és egy fotói idejéig muszáj lesz megállni a panoráma miatt.

Nyílegyenesen futva tovább a következő érdekesség a Benevár romja lesz, amelynek az ösvény mentén található falmaradványai egészen a 13. századig mutatnak vissza. Azonban nem csak a romok története lesz számunkra emlékezetes, hanem az ezt követő lejtő is, hiszen roppant technikás, sziklás szakasz vár ránk. Idővel megszelidül az ösvény, majd feltűnik a Bene-patak, ami azt jelzi, hogy pár perc kocogást követően visszaérkezünk a kezdőpontra.

• Gyöngyösről autóbusszal megközelíthető a strathely, Mátrafüred, autóbusz-váróterem megállónál kell leszállni.

• A buszról leszállva a Parádi úton keresztül tudsz eljutni a kezdőponthoz.  A buszforduló mögött keresd a P jelzést (150 m).

• A Parádi utca végén, az erdő határában egy kisebb parkolóban hagyhatjuk az autót.

47.831940, 19.970444
///flächen.zündung.ströme

• Terepcipő ajánlott, mert az útvonalon több meredek és/vagy köves szakasz is vár ránk.
  • Az évszaknak és az időjárásnak megfelelő öltözet.
  • Nyáron, melegben minimum 0,5 liter víz
  • Tájékozódásra és a biztonság érdekében mobiltelefon
  • A navigációhoz Természetjáró app

Grundausrüstung beim Trail Running

• Bequeme Laufschuhe
  • Laufsocken
  • Trailrunning-/Laufrucksack
  • Sonnen-, Regen- und Windschutz (Hut, Sonnencreme, wasser- und winddichte Jacke/Regenschirm)

Status
geöffnet
mit Bahn und Bus erreichbar Rundtour aussichtsreich Einkehrmöglichkeit kulturell / historisch Geheimtipp