30 Tage Pro gratis testen Community
Start Touren Hegykőről a "Nádasok útján tanösvény"-ről a "Békakonty tanösvényen" át vissza Hegykőre

Wanderung · Győri-medence
Profilbild von Antal Bujdosó
Antal Bujdosó
    Hegykői információ
    Foto: Antal Bujdosó, Community
m 125 120 115 110 10 8 6 4 2 km

Két tanösvény útvonalát kötöttem össze (Nádasok Útján, Békakonty), így egy kellemes körtúra lett! A táv kb. 11 km, szint nélkül, így kényelmes lehet kevésbé edzettek számára is. Útközben vannak padok, vadlesek, ahol lehet pihenni. A túra (inkább kirándulás) célja, ismerkedni a természettel, és élvezni a látványt, és a madarak hangos dalolását! Az útvonal egy része árnyékos, más részei nem árnyékosak, így nyáron érdemes a nappal számolni, sapkát, napellenzőt, naptejet, kellő mennyiségű folyadékot vinni.

Kerékpárral is körbetekerhető!

A Nádak útján tanösvényt végigjárva belekóstolhatunk a Fertő-táj sajátos hangulatába, megfigyelhetjük az itt őshonos állat- és növényfajokat.

Az apartmantól elindulva Hegykő utcáin sétálva eljutunk a Szent Mihály-templomhoz, majd innen tovább indulva a Fertő tó, illetve a Hegykői főcsatorna felé (a „Nádak útján” tanösvényt jelző tábla mutatja az utat) elhaladunk az egykori népiskola épülete (ma pálinkafőzde) és egy játszótér mellett, az útvonalon haladva a település határán érjük el a nádasok fölé emelkedő kilátót. Innen főleg a Fertő madarait ismerhetjük meg (ez a Madármegfigyelő Szabadidőpark), sőt télen az itt lévő sekély tavon korcsolyázni is lehet.

Majd követjük az előbb aszfalt- majd földutat egészen a Vasfüggöny Emlékhelyig.  A Vasfüggöny Emlékhely, az eredeti helyén mutatja be az egykori határzár három korszakát egy 40 méter hosszú szakaszon, tájékoztató táblák segítségével. 2008. július 15-én avatták fel.

A vasfüggöny az 1948-1989 közötti időszakban 356 km hosszan húzódott az ország nyugati határán, így a Fertő-parti településeken is.

Első időszak (1948-1956)

1948-ban kezdődött meg a nyugati határ lezárása. Faoszlopokra szögesdrótot erősítettek, mellette aknamezőt telepítettek. Ez a védelmi vonal akadályozta meg ebben az időszakban az Ausztriába szökést. A politikai enyhülés hatására 1955-ben megkezdték a határzárak eltávolítását, amellyel 1956. október 20-ra végeztek. Az 1956-os forradalom bukása után így tudott aránylag könnyen 300 000 ember disszidálni.

Második időszak (1956-1965)

'56 után a kormány elrendelte a nyugati határ ismételt lezárását, ami most már két párhuzamos drótkerítést jelentett, közöttük 800 000 aknával. Az aknamező mellett nyomsáv húzódott, amelyet rendszeresen tárcsáztak és boronáltak. A nyomsáv mellett út húzódott az őrjáratok részére.

Harmadik időszak (1965-1989)

1964-ben döntés született az aknamező hatástalanításáról, és az akkor korszerűnek számító szovjet SZ-100-as jelzőrendszer hazai telepítéséről. Ezt nem közvetlenül a határvonalra, hanem 500-2000 méterrel beljebb telepítették. Ha a kerítés drótját elvágta valaki, vagy csak hozzáért, azt egy berendezés jelezte a központban. 36 év elteltével a jelzőrendszer elavulttá vált, ezért 1989 februárjában döntöttek a megszüntetéséről, de ugyanezen év augusztusában megszűnt maga a vasfüggöny is.

Az emlékhelytől 200 méterre a tó irányában, a Hegykői-csatorna bejáratánál álló kilátóból megcsodálhatjuk a tipikus Fertő-tájat.

Elkanyarodva a földúton átsétálunk a Békakonty tanösvényre. Visszafele, a Homoki-csatorna irányából járjuk be a tanösvényt, ahol végigtekinthetünk a jellegzetes Fertő tájon. A 2011-ben kialakított tanösvény ismertető táblákon mutatja be a Fertő- Hanság Nemzeti Park és a lápi mezők növény- és állatvilágát. A táblák kissé megfakultak, de az aktív élővilág kárpótol bennünket!

A lakott terület határán van a tanösvény kiindulópontja, ahol egy kis beülő található. Beérkezve Fertőhomokra a Tájház és a Szent Anna templom látványa fogad minket. A faluban végigsétálva visszatérünk Hegykőre, ahol a Sára-termál bejárata mellett elhaladva visszatérünk a kiindulópontra.

Éld át az élményt, és élvezd a természet adta csodát!

Ha megéhezel, remek lehetőségek vannak, csak kettőt kiemelve:

Party pizzéria - a környék legjobb pizzáját, tészta ételeit lehet itt kapni 3 féle leves, és desszertek társaságában

Tornácos vendéglő - Itt remek ételek vannak, viszont érdemes előre telefonon foglalni, mert sokszor teltházas.

Ha valaki levezetésre vágyna, az étteremtől 200m- re van egy termálfürdő.

Ugyanitt van egy Camping, ha valaki több napot töltene el!