Start Touren Hárs-hegyi hetes

Foto: Attila Nógrádi, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A Kis-Hárs-hegy alatt
  • / A Makovecz-kilátó a Kis-Hárs-hegyen
  • / A futás legmagasabb pontja (371 m)
  • / A Villám utcai kaptató
  • / Mindjárt a célban!
m 400 350 300 250 200 7 6 5 4 3 2 1 km Makovecz Imre-kilátó (Kis-Hárs-hegy) Gyermekvasút (Szépjuhászné állomás)
Ideális tapasztalatszerző futókör azok számára, akik most ismerkednek a terepfutással: nem túl hosszú, nagyrészt kényelmes terepen halad, a teljes szintemelkedés több és változatos dőlésszögű emelkedőkből áll össze. Haladóknak pedig gyors, intenzív, lendületesen futható kör olyan alkalmakra, amikor nincs sok időnk és messzebb sem akarunk menni a fővárostól.

Úttípusok

• egynyomos ösvény
  • normál földút
  • murvás út
  • aszfalt

Az erő beosztása

A futás szintgörbéje emelkedés-plató-ereszkedés jellegű: az első két kilométeren egyenletes és a távnak köszönhetően enyhe-közepes emelkedéssel teljesítjük a teljes szint bő kétharmadát. Ezután még két intenzív, azaz rövid és meredek, 35 m-es emelkedés vár ránk.

Ajánlott időszak

Bármilyen napszakban teljesíthető. Az útvonal legnagyobb része árnyas, erdős.

Terepfutás rovatunk támogatója a Dockyard. Az útvonal ajánlója a legendás Németh Csaba, Magyarország legeredményesebb aktív terepfutója.

• A futás családi programmal is összeköthető: amíg mi lefutjuk a kört, a többiek felsétálhatnak a kiindulóponttól 1,8 km-re lévő kis-hárshegyi kilátóhoz.
  • A Gyermekvasút hűvösvölgyi végállomása az előtte lévő csapnak köszönhetően vízvételi lehetőséget kínál, de a nyitva tartástól függően akár futás előtt, akár (és főleg) utána egyéb kényelmi infrastruktúrával is szolgál, a mosdótól a pizzáig. Mindez szintén hozzájárul a futókör családbarát jellegéhez.

• Ha van a navigációra alkalmas sportórád, letöltheted rá a tracket a fenti „GPX letöltése” gombbal, de ha viszel magaddal telefont, a futást közvetlenül megnyitva navigálhatsz azzal is.

Profilbild von Edvárd Rózsa
Edvárd Rózsa
Aktualisierung: 12.05.2021

Z↺ jelzésről a P jelzésre fordulva meredek és nagyon köves szakasz következik, ahol nagyon figyelmesen fussunk, de a kezdők inkább gyalogoljanak. Fő a biztonság!

Hűvösvölgy, villamos-végállomás (212 m)
///heimreise.führte.duldete

Hűvösvölgy, villamos-végállomás

Wegbeschreibung

Itiner

• A villamos-végállomástól a S jelzésen indulunk.
  • A Kis-Hárshegy alatt a S▲ jelzésre térve azon fölfutunk a kilátóhoz, majd vissza és a Z↺ jelzésre térünk.
  • A Z↺ jelzésről 2 km megtétele után balra, a P jelzésre fordulunk.
  • A P jelzésről a P+ jelzésen futunk a Hűvösvölgyi Nagyrétig, amelynek végén egy rövid szakasz erejéig a K jelzést választjuk.
  • A K jelzésről a S↺ jelzésre fordulunk, és ezen térünk vissza a starthelyre.

Az útvonal részletes leírása

Ha villamossal érkeztünk, akkor a végállomástól visszafelé indulva annak alsó végénél, ha pedig autóval jöttünk, a parkolóból a gyalogátkelőhelyen átkelve a sínek alatti átjáró utáni találjuk azt a lépcsőt, amelynek tetején balra indulunk a S jelzésen. Kényelmes, kétnyomos erdei út ez. Ha szükséges, kicsit följebb, a vasútállomással szemben van ivóvíz-csap. Hamar a Nagykovácsi úthoz érkezünk, melyen átkelve az út emelkedni kezd. A Gyermekvasúttal párhuzamosan haladva vízszintes szakasz következik, majd a síneken átkelve enyhén tovább emelkedik és kövesebbé válik az út.

Egy kereszteződésben balra indul a S▲ jelzés, ezen mindössze 100 m hossz és 15 m emelkedés árán fölfutunk a Kis-Hárshegy csúcsára, ahol – ha nem épp hétvége van, mert akkor sorbanállás nélkül esélytelen – fölszaladhatunk a dupla csigalépcsős, 1977-es építésű Makovecz-kilátó tetejére is.

A kereszteződésbe visszaérve balra a Z↺ jelzésen futunk tovább, nagyrészt vízszintes erdei úton, a síneken még egyszer átkelve a Szépjuhászné állomásig. Ezt alulról kerülve maradunk a Z↺ jelzésen, elfutunk a faiskola fölött. Az út először lejteni kezd, és a Budakeszi úttal párhuzamosan vezet, majd attól jobbra elfordulva emelkedni kezd. Felérkezünk egy kanyarban lévő kilátóponthoz, amely futásunk legmagasabb pontja is (371 m). Innen az út már lejt, miközben távolabb látszanak Adyliget és Máriaremete házai. 100 m múlva egy újabb pihenőnél balra rátérünk a P jelzésre.

Az út itt meredekebben kezd lejteni, és nagyon köves, egynyomos ösvénnyé válik – kezdők óvatosan haladjanak, akár gyalogolhatnak is. 600 m múlva leérkezünk a Szépjuhászné úthoz, ahol jobbra a sorompónál a P+ jelzést választjuk, immár nem köves, hanem kényelmesen puha erdei úton. E szakasz végén kiérünk a Nagykovácsi-úthoz, amelyen átkelve a Hűvösvölgyi Nagyrétet szegélyezve elfutunk annak bal fölső végéig, ahol a K jezésre térve megyünk tovább egyenesen a Nagyrét utca aszfaltjáig. Itt jobbra, a Villám utcára, a S↺ jelzésre fordulunk.

Az utca meredeken emelkedik. A legtetején a S↺ jelzést követve jobbra térünk, és előbb köves egynyomos ösvényen, majd puha erdei úton ereszkedünk addig a T-elágazásig, ahol a S↺ jelzés becsatlakozik a K jelzésbe. Itt balra fordulva ezeken térünk vissza a villamos-végállomáshoz.

• A Hűvösvölgy megállóhoz a legkönnyebben és leggyorsabban az 56-os, 56A, 59B és 61-es villamosokkal jutunk el, melyeknek ez a végállomása is. Ezek különböző kiindulópontokról érkeznek, de mindegyik megáll a Széll Kálmán téren.

• A futás közvetlenül a Hűvösvölgy villamos-végállomás végétől indul.

• A Hűvösvölgyi úton a Széll Kálmán tér felől érkezve a villamos-végállomás alatt, a jobb oldalon tágas és ingyenes P+R parkoló található. Innen a futás kiindulópontjához csupán a gyalogátkelőhelyen kell átkelni.

///heimreise.führte.duldete

• Terepcipő
  • Az évszaknak és az időjárásnak megfelelő öltözet
  • Nyáron, melegben minimum 1/2 liter víz
  • Tájékozódásra és a biztonság érdekében mobiltelefon
  • A navigációhoz Természetjáró app

Basic Equipment for Trail Running

• Bequeme Laufschuhe
  • Laufsocken
  • Trailrunning-/Laufrucksack
  • Sonnen-, Regen- und Windschutz (Hut, Sonnencreme, wasser- und winddichte Jacke/Regenschirm)
  • Diese Ausrüstungsliste erhebt keinen Anspruch auf Vollständigkeit und dient nur als Anregung, was eingepackt werden sollte.

Zoltán Divéki
16.10.2021 · Community
Nagyon jó, könnyű túra. Egy résznél kell jobban odafigyelni, a meredek ereszkedésnél a kövek között.