Start Touren Hármashatár-hegyi futókör a siklóernyők és az oroszlán árnyékában
Trailrunning empfohlene Tour

Hármashatár-hegyi futókör a siklóernyők és az oroszlán árnyékában

· 2 Bewertungen · Trailrunning · Dunazug-hegyvidék
  • / A Határ-nyeregtől a Homok-hegyre felfutva bunkert is találunk
  • / Kilátás a Homok-hegyről a vitorlázó-repülőtérre és a Vörös-kővárra
    Foto: Rózsa Edvárd, Magyar Természetjáró Szövetség
m 400 350 300 250 8 7 6 5 4 3 2 1 km Kecske-sziklák Árpád-kilátó Oroszlán-szikla Mátyás király vadaskertje
Jellemzően puha, végig jól futható talajviszonyok mentén, belátható terepen vezető terepfutó kör. A változatos növényzet mellett a hangulatot a klasszikus „ajtódból a terepre” stílus adja, de a szép panorámát adó kilátópontok tovább fokozzák.

Úttípusok

• egynyomos ösvény
  • normál földút
  • murvás út

Az erő beosztása

Az útvonal közepén le kell küzdeni egy 450 m hosszú, egyenletes emelkedőt 75 m szintemelkedéssel, majd a végén, az Árpád-kilátó előtt vár ránk egy egyenletesen emelkedő szakasz, 500 méter hosszan 30 m szintemelkedéssel.

Ajánlott időszak

Bármilyen napszakban teljesíthető. Erős szélben a reptér környéke is szeles, ugyanakkor nagy melegben, erős napsugárzásnál kifejezetten forró lehet az útvonal nyílt, füves-bokros szakasza.

Terepfutás rovatunk támogatója a Dockyard. Az útvonal ajánlója a legendás Németh Csaba, Magyarország legeredményesebb aktív terepfutója.

• Ha a futás elején szeretnéd megtölteni a kulacsodat, gondolj arra, hogy a nyomókút csak késő tavasztól őszig működik.
  • A Hangár után az Újlaki-hegy tövében egy darabig egymástól pár méter távolságra két ösvény is vezet párhuzamosan. Érdemes a felsőn futni, mert az alsó nagyon keskeny, belógó csipkebokrokkal, ráadásul gyakran nedves-sáros is.
  • Aki nem a buszvégállomástól, hanem az erdei autóparkolóból indul, annak a végén még el kell futnia az autójáig, de a teljes táv ugyanaz lesz.
  • Ha van a navigációra alkalmas sportórád, letöltheted rá a tracket a fenti „GPX letöltése” gombbal, de ha viszel magaddal telefont, a futást közvetlenül megnyitva navigálhatsz azzal is.
Profilbild von Edvárd Rózsa
Edvárd Rózsa
Aktualisierung: 12.05.2021

• A vitorlázóreptéren és körülötte gyakori az akár lábfej méretű lyuk, ezért itt érdemes figyelmesen futni, különösen, ha hó takarja a mezőt. Akkor is legyünk óvatosak, ha a repteret épp használják, azaz föl- vagy leszállnak a vitorlázógépek, ezért kint van a csörlőkábel vagy a vontatógép. Ilyenkor a repteret keresztezni tilos.
  • A Vörös-kővár és a Hangár közé gyakran települnek ki siklóernyőzést oktató iskolák, ami színes látvány, de tartsunk a gyakorlóktól illő és biztonságos távolságot.

Nagybányai út buszmegálló (277 m)
///zeigen.wohnzimmer.rotes

Nagybányai út buszmegálló

Wegbeschreibung

Itiner

• A buszvégállomástól egyenesen be az erdőbe és a Z↺ jelzést követve, az erdei játszóteret érintve a Határnyereg elágazásig jutunk.
  • A Határnyeregnél balra tartva röviden a K és az S jelzést követjük, majd kb. 100 m után a jobbra nyíló, jelzetlen egynyomos ösvényen futunk fel a Homok-hegyre.
  • A Homok-hegyről balra tartva leereszkedve végigfutunk a vitorlázó-repülőtér nyugati oldalán, majd a legvégén a túlsó oldalára átfutva visszafelé indulunk.
  • A keleti oldal közepén balra a merőleges, széles és egyenes földúton futunk föl a Vörös-kővárhoz.
  • A Vörös-kővártól átfutunk a Hangár épületéhez, onnan tovább a Határ-nyeregig.
  • A Határ-nyeregtől a K jelzésen egyenesen az Árpád-kilátóig futunk.
  • Az Árpád-kilátótól a Látó-hegyi úton a Z↺ körút jelzésen futunk vissza a buszvégállomásra.

A futás részletes leírása

A buszvégállomás után az erdőben enyhén, egyenletesen emelkedő, kellemes erdei talajú szakasz jön a parkoló-játszótér-piknikezőhely együttesig (km 1). A bal oldalon van egy kék nyomókút, az útvonalon az egyetlen. Innen továbbra is enyhén, egyenletesen emelkedve, széles erdei úton jutunk el a Határ-nyereghez. Ez egy sok utas kereszteződés, de balra fölfelé könnyen megtalálható a KS és P↺ jelzésű út.

Kb. 100 m után a jobbra nyíló jelöletlen, meredek, domborúan emelkedő, rövid ösvényen följutunk a Homok-hegy csúcsán lévő tisztásra. Itt egy időre búcsúzzunk el a fák árnyékától: a következő néhány kilométeren nyílt terepen futunk majd. A Homok-hegyről széles kilátás nyílik a vitorlázó-repülőtérre és a Hármashatárhegyre.

A bal oldali ösvényen meredeken leereszkedünk a reptérig (km 2) és ugyanezen az oldalon, immár síkon elfutunk a végéig (km 3), azt megkerüljük, és a túloldalon elindulunk visszafelé. Nagyjából a hossz felénél széles, jól látható út indul merőlegesen fölfelé a Vörös-kővárhoz. Ez egy 4-500 méter hosszú, egyenletes emelkedő, amely ezen a szakaszon 70-80 métert emelkedik – főleg melegben és napsütésben ez futásunk egyik nehezebb szakasza. Maga a csúcs egy kicsit beljebb, balra a bokrok szélén van, tőle nem messze egy rúdon mindig ott a szélzsák. Innen szépen látszik következő célpontunk, az Újlaki-hegy tövében lévő, kőből épült Hangár, fölötte a hegyen a sárkányrepülők és siklóernyősök használta indítórámpa, de a reptér túloldalán a korábban érintett Homok-hegy is látványos.

A Hangár mellett (km 5) jobbra elhaladva és jobbra fordulva könnyen megtaláljuk azt a jelöletlen, de széles földutat, amely az Újlaki-hegy tövében visszavezet bennünket a Határnyereghez. Itt balra (km 6) a Glück Frigyes sétaúton az Országos Kéktúra K jelzését és részben murvás útvonalát követjük egészen az Árpád-kilátóig. Útközben elfutunk az Oroszlán-szikla mellett, a jobb oldalon pedig számos alkalommal nyílik szép kilátás a János-hegyre.

E panorámaút végén (km 7) az erdőben az út egyenletesen emelkedni kezd, kövesebbé válik, és ez így is marad majdnem az Árpád-kilátóig. Innen az Országház, a Várhegy, a Gellérthegy és a belvárosi Duna-hidak díszítette kép lesz a jutalmunk. Közvetlenül a kilátó mellett a Közvetlenül a kilátó a Z↺ jelzésű úton futunk tovább, amely visszavisz bennünket a buszvégállomáshoz (km 9).

• A Batthyány térről induló 11-es autóbusszal érhetjük el a kezdő- és egyben végpontot, melyről a Nagybányai út végállomáson kell leszállni.

• Az útvonal közvetlenül a buszmegállótól indul.

• A Nagybányai út végénél nem nehéz parkolni, de bent az erdőben is van egy parkoló (hétvégén zsúfolt lehet, illetve ha nem muszáj, ne a zöldben parkoljunk).

///zeigen.wohnzimmer.rotes

• Terepcipő ajánlott, mert az útvonalon több meredek és/vagy köves szakasz is vár ránk

• Az évszaknak és az időjárásnak megfelelő öltözet
  • Nyáron minimum fél liter víz
  • Tájékozódásra és a biztonság érdekében mobiltelefon
  • A navigációhoz Természetjáró app

Grundausrüstung beim Trail Running

• Bequeme Laufschuhe
  • Laufsocken
  • Trailrunning-/Laufrucksack
  • Sonnen-, Regen- und Windschutz (Hut, Sonnencreme, wasser- und winddichte Jacke/Regenschirm)

Anikó Bódizs
31.08.2021 · Community
Köszönöm, nagyon tetszett az útvonal! Ha van rá mód, még ilyen könnyű budapesti terepfutó körök megosztására, nagy örömmel venném.
Foto: Anikó Bódizs, Community
Péter Vakhal
18.07.2021 · Community
Valóban nem nehéz terep, de a megadott 1,5 óra az a futókörre értendő, vagyis futva lehet ennyi idő alatt teljesíteni. nekünk majdnem kétszer annyi ideig tartott. Megérte...
Gemacht am 18.07.2021
Kristóf Szekeres
22.05.2021 · Community
Fasza kis speeder terep. Kezdőknek ideális hosszal, szinttel, talajjal. Köszi az útvonalat.