Start Touren Egri vár és Mackó-barlang: futás a Kevélyek körül

• / A Kevély-nyeregből köves erdei úton kezdünk ereszkedni
  • / Átfutunk az Egri vár főkapuján
  • / Felfutunk a Vendel-hegyi Kálváriához
  • / A Solymári-völgyet elhagyva helyenként nagyon meredek és sziklás szakasz következik,
    Foto: Rózsa Edvárd, Magyar Természetjáró Szövetség
m 500 400 300 200 100 10 8 6 4 2 km Nagy-kevélyi-kőfülke Kevély-nyereg Az egri vár mása Teve-szikla
Levendulamező, Kálvária-hegy, Jenői-torony, Mackó-barlang, Kevély-nyereg, Egri vár, Teve-szikla – ez tereptárgyak tekintetében az egyik legszínesebb és legváltozatosabb futás Budapest környékén. Nem is adja magát ingyen: a látnivalókért 360 m szintemelkedést kell leküzdenünk.

Úttípusok

• egynyomos ösvény
  • normál földút
  • murvás út
  • aszfalt

Az erő beosztása

Könnyű bevezető szakasz után a legtöbb emelkedés (250 m) a futás középső részére, a 4. és 8. kilométer közé esik, utána már vagy ereszkedik, vagy szintben vezet az út.

Ajánlott időszak

Bármilyen napszakban teljesíthető. Télen, havas-jeges viszonyok között a Mackó-barlanghoz fel-, és onnan a Kevély-nyeregig eljutni küzdelmes lehet, ezt csak gyakorlottaknak ajánljuk.

Terepfutás rovatunk támogatója a Dockyard. Az útvonal ajánlója a legendás Németh Csaba, Magyarország legeredményesebb aktív terepfutója.

• A futás családi kirándulásba is illeszthető: akik nem futnak, a Teve-szikla mellett elhaladva egyenesen az Egri vár gyerekeknek izgalmas élményt nyújtó másához sétálhatnak. A parkolónál, a sportpálya mellett játszótér is található.
  • Az útvonalon számos helyen megtaláljuk a Pilisborosjenői Kevélyhegyi Tanösvény állomásainak infotábláit. Ha először jársz erre, érdemes elolvasni ezeket.
  • Ha van a navigációra alkalmas sportórád, letöltheted rá a tracket a fenti „GPX letöltése” gombbal, de ha viszel magaddal telefont, a futást a Természetjáró appban közvetlenül megnyitva navigálhatsz azzal is.

Profilbild von Edvárd Rózsa
Edvárd Rózsa
Aktualisierung: 31.05.2021

• A Kevélyek két oldala meglepően különböző hőmérséklettel és talajviszonyokkal lephet meg bennünket: a délnyugati oldal száraz, meleg, napsütötte hangulatából a még kora tavasszal is gyakran hóval és jéggel borított északkeleti oldalra érkezhetünk, így mindenképpen legyen nálunk le- és fölvehető öltözeti réteg.
  • Télen az északkeleti oldalon hosszan megmaradó hó és jég okozta nehézségek miatt a Mackó-barlanghoz csak gyakorlottak fussanak föl, és ehhez a teleszkópos túrabot sem luxus. Ez a szakasz azonban egyszerűen kihagyható: ha maradunk alul a K jelzésen, az egy jóval könnyebb úton szintén a Kevély-nyeregbe visz föl.

A pilisborosjenői sportpályánál és a Szent Vendel emlékoszlopnál található parkoló (233 m)
///felsen.automatisch.schimpanse

Wegbeschreibung

Itiner

• A parkolóból elindulva a futás első 1,5 kilométere jelzetlen úton halad, ezért kövessük figyelmesen az applikációs térképet és a részletes leírás utasításait egészen a K+ jelzés eléréséig.
  • A K+ jelzésen újabb 1,5 kilométeren át futunk.
  • A K+ jelzésű szakasz végén jobbra fordulunk a Z és a Mária-út jelzésére, ezt követjük addig a pontig, ahol szétválnak.
  • A Z és jelzések elágazásánál balra fordulunk, és az jelzésen futunk tovább.
  • A következő útkereszteződésnél jobbra fordulunk, a K jelzésre.
  • A K jelzésen addig futunk, ahol azt a S jelzés keresztezi. Itt jobbra, a S jelzésre térünk, amely a Mackó-barlang érintésével fentről érkezik a Kevély-nyeregbe. Aki akar, maradhat a K jelzésen is, mert ugyanúgy a Kevély-nyereghez jut.
  • A nyeregből a K, S, Z jelzésű úton ereszkedünk addig, amíg az már csak K jelzésű lesz, erről jobbra, egy jelzetlen egynyomos ösvényen jutunk le az Egri vár másához.
  • A vár főkapuján keresztülhaladva a vár alatt balra induló, jelzetlen egynyomos ösvényen futunk a Teve-szikláig. Rögtön utána jobbra térve újra a K jelzésen jutunk vissza a parkolóhoz vezető útra.

Az útvonal részletes leírása

A parkolótól a Mesevölgyi óvoda előtt vezető úton indulunk. Kb. 150 m után a Kevélyhegyi Levendulamező sarkánál balra kezdődik a Kálvária-hegyre vezető út, amelyen egyenesen fölfutunk a keresztekig. Ez a Vendel-hegy, melynek csúcsa a kereszteken túl, a kis fenyőligetben van, mi viszont a csúcsot balról jobbra kerülve, immár egy egynyomos ösvényen ereszkedve, egy kis tölgyesen keresztül leérkezünk egy erdei útra. Ezen jobbra térve, 50 m megtétele után széles földúthoz érkezünk, amelyen balra futunk tovább.

A földúton balról hamarosan becsatlakozik a K+ jelzés, innentől ezt a jelet követjük: kényelmes talajú, enyhén lejtő, tölgyes erdei szakasz következik. Az alján jobbra, a Z és M (Mária út) jelzésre fordulunk.

A Z és a Mária-út jelzésének ez a hangulatos szakasza egynyomos ösvényként, feketefenyvesben, a Budai-hegységet és a Pilist elválasztó Solymári-völgy oldalában kanyarog. Elfutunk a Jenői-torony dolomittömbje, majd a völgy fölött átívelő függőhíd mellett. Utána a völgyet elhagyva erősen emelkedő, továbbra is egynyomos, helyenként nagyon meredek és sziklás szakasz következik, melynek végén felérkezünk a Kevélyek alatti földútra.

Itt a Z és jelzések különválnak, és mi balra, az jelzésen futunk tovább. Hosszabb egyenes végén érkezünk egy dombon álló, méltóságteljes öreg fa őrizte útkereszteződéshez, ahol jobbra, a K jelzésen megyünk tovább addig, amíg azt nem keresztezi a S jelzés. Ezen jobbra fordulunk, és immár egynyomos, köves-gyökeres ösvényen, egyre meredekebben kezdünk emelkedni a Kis-kevélyi-, népszerűbb nevén Mackó-barlanghoz. Felérkezve a barlang elől a a fák között szűk, de szép kilátás nyílik Csobánka és Pomáz felé, a kettő között az Oszollyal.

A barlangtól a S jelzést követve, a meredek hegyoldalon vezető ösvényen futunk tovább a K jelzés becsatlakozásáig, majd hamarosan megérkezünk a Kevély-nyeregbe, a környékbeli turistautak csomópontjába.

A nyeregből a K, S, Z jelzésen kezdünk ereszkedni, köves erdei úton. Elfutunk a Nagy-kevélyi kőfülke mellett, utána előbb a Z jelzés kanyarodik el jobbra, majd az egyenesen haladó S jelzésről mi térünk le jobbra, maradva a K jelzésen. Ez egy 500 méteres, nyílegyenes szakasz, amelynek az alján balra fordulunk, aztán 50 méter múlva jobbra, egy jelzetlen egynyomos ösvényre térünk át, és ezen futunk le az Egri vár másához.

A várhoz – amely az egyik legismertebb és legnépszerűbb magyar film, az 1968-as Egri csillagok díszleteként épült – annak felső részénél érkezünk meg. Átfutunk a főkapun, aztán az alatta balra induló, jelzetlen egynyomos ösvényen, immár síkon megyünk tovább a hajdani kőfejtőnél található Teve-szikláig, amely kettős ágú dolomitszirtjének köszönheti a nevét.

A kőfejtő kijáratánál jobbra rátérünk a K jelzésre. Ez 500 m múlva keresztezi a Kálvária-dombra vezetó utat, amelyen balra fordulva lefutunk a levendulásig, és már meg is érkeztünk a parkolóhoz.

• Pilisborosjenőre a budapesti Árpád híd buszpályaudvarról indul a 840-es elővárosi autóbusz, amelyről a Pilisborosjenő, autóbusz-forduló megállóban kell leszállni (végállomás).

• Az autóbusz-fordulótól a Fő utcán továbbhaladva a futás kiindulópontját 250 m sétával érjük el.

• A sportpályánál ingyenes gépkocsiparkoló található.

///felsen.automatisch.schimpanse

• Terepcipő szükséges, a Mackó-barlanghoz pedig télen nélkülözhetetlen
  • Ugyanitt a kevésbé gyakorlottaknak vagy tériszonyosoknak a teleszkópos túrabot is hasznos lehet
  • Az évszaknak és az időjárásnak megfelelő öltözet
  • Nyáron minimum egy liter víz
  • Tájékozódásra és a biztonság érdekében mobiltelefon
  • A navigációhoz Természetjáró app

Grundausrüstung beim Trail Running

• Bequeme Laufschuhe
  • Laufsocken
  • Trailrunning-/Laufrucksack
  • Sonnen-, Regen- und Windschutz (Hut, Sonnencreme, wasser- und winddichte Jacke/Regenschirm)

mit Bahn und Bus erreichbar Rundtour aussichtsreich familienfreundlich geologische Highlights