Start Touren Door het Berninagebied 2014

• / Onder de BellaVista langs
  • / Piz Bernina links met Morterasch gletsjer op voorgrond
ft 14000 12000 10000 8000 6000 4000 30 25 20 15 10 5 mi

Een prachtige maar ook inspannende Alpintour om de Bernina. Gelopen in juli 2014 met 3 man. Vijf loopdagen. Sneeuw, ijs en rotstour.

Onder de Bernina traverseren.

De tocht was vroeg in juli met nog ruim sneeuw op de hoger gelegen delen. 's Morgens vereiste hellingen. Dit maakte de tocht middel tot redelijk zwaar ook omdat de trajecten in het middendeel (Rif. Forno- Longoni en Marinelli) lang zijn en er de nodige hoogte meters moeten worden gemaakt. Vanuit Marinelli naar Marco e Rosa moet je een couloir van 55 graden sneeuw/ijs op en op de helft kan je een kletterssteig in die met kettingen is afgezekerd. Lastige instap en de ruimte tussen treden/stappen is vrij groot. Prachtige gletsjertour onder BellaVista langs naar Fortezza. Daar voldoende zekeringspunten en een abseil (met 1 tussen relais) om op Vadret de la Fortezza te komen.

Slapen in de jeugdherberg van Pontresina. Parkeren nabij het station. Vraag het in de herberg.

III, 50°, AD mittel
Standplätze
mit Bohrhaken
Zwischensicherung
Seillänge
1 x 50 m

Mijn waardering van de moeilijkheidsgraad is gebasseerd op met name het couloir. Niet zo zeer de rotsen van de Fortezza.

www.summitpost.org

Swiss topo web

Bushalte Maloja. (1818 m)
///schiff.traut.abflüge

Station Morteratsch

Wegbeschreibung

Wij overnachten in jeugdherberg Pontresinna is prima. Met de bus naar Maloja en daar naar de eerste hut Rifugio Cap. Del Forno. Goed te belopen pad. Duidelijke markeringen maar pas op het pad over de gletsjer was (is?) gerblokkeerd. Daarom volg, na de brug over de gletsjerstroom, de markering die je in en over de rotsen leidt.

Daarna naar Rifugio Longoni. Lang traject eerst over rots en het joch "Sella del Forno" daarna door bos en struikgewas. Pad moeilijk te vinden en veel overwoekert. Je moet het wel volgen om de diverse beekje te kunnen paseren. Laatste deel weer klimmen naar de Rifugo. Het laatste deel weer duidelijke markering.

Volgende dag direct achter de hut door de schoorsteen omhoog (vraag de waard) naar een hoogtepad dat uiteindelijk een heling volgt (soort balkon). Verder (op 2650 meter) geen markeringen dus op de kaart lopen naar het joch Forcella d'Entova. Dalen tot je bij de gletjerstroom (koers Cimitero delgli Alpini en en bij de stroom de richtingbordjes) komt en dan naar het noorden (volg hier de markeringen) totdat je aan de brug komt. Hierover het blokken terrein in (zeer vermoeiend) en de markering (en steenmannetjes) blijven volgen. Uiteindelijk stijg je weer waarbij je vlak voor de hut (die zie je niet) door een afgezekerde (draadseil) scharte moet. Daaruit komende is links de hut.

De dag daarop richting Marco e Rosa langs Passo Martinelli over Vedretta di Screrscen Superiori. Prachtig en eenvoudig traject (gletsjer) tot aan het couloir. Je ziet de Rifugio maar je bent er nog niet. Dit is een lastige zeer steile opgang (55 graden sneeuw/ijs) voortdurend traveseren. Op de helft de glettersteig in links aan de rotsen. Uiteindelijk ligt de hut links. Je kan hem niet missen.

De volgende dag vroeg op en onder de BellaVista langs. Op gegeven moment moet je naar het noorden dalen naar Fortezza. Daar de geexponeerde rotsen in en voordurend zekerend (veel boorhaken) langs de rotsen dalen tot aan een rotspunt waar je je afvraagd; "hoe verder?". Dus orienteer je thuis goed. Hier een abseil (de ringen zitten op de rotspunt) en met een (1) tussen relais naar het grote sneeuwveld van Isla Persa. Oversteken en de steenmannetjes zoeken en volgen tot aan Vadret Pers. Zoek je weg en steek Vadretta Moteratsch over en ga naar de Boval Hutte.

Parkeren in Pontresina nabij het station. Vraag bij de jeugdherberg.

///schiff.traut.abflüge

Kompass kaart Bernina Valmalenco Sondrio 1:50.000 kaart nummer 93

Swiss tope kaart 5013 Oberengadin Engadin 1:50.000

Swiss top web kaart Marco e Rosa 1:25.000

Gletsjer en rots. Neem voldoende carabines (HMS) mee en een paar slinges mee. Setjes zijn niet nodig. En touw van 50 meter.