Start Touren Alpannonia® mellékútvonali körtúra - Írottkő-Bozsok-Velem-Írottkő

alpannonia® Írottkő-Geschriebenstein Natúrpark
Karte / alpannonia® mellékútvonali körtúra - Írottkő-Bozsok-Velem-Írottkő
m 900 800 700 600 500 400 300 200 18 16 14 12 10 8 6 4 2 km
Dunántúl és Burgenland legmagasabb pontja az Írott-kő. Végig az alpannonia® sárga jelzését követve leereszkedünk, barlangok mellett  beérünk Bozsokra, majd a Sibrik-kastély erdejében átsétálunk a romantikus falucskába, Velembe, ahonnan újra felkapaszkodunk a hegyre, először a Szent Vid-kápolnához, majd a Hörmann-forráshoz, onnan pedig vissza a csúcsra, az Írott-kőhöz.

Indulás előtt Dunántúl csúcsán, az Írottkő-kilátóban Trianon emlékéről olvashatunk, a torony tetején 360 fokos panorámában gyönyörködhetünk, távcsövezhetünk Ausztria magasabb hegyei felé.

Felső combizmainkat megerőltető, zömében lejtős útszakaszokon jutunk le Bozsokra, az Írott-kőtől az alpannonia® sárga jelzését követve kezdjük meg túránkat. A Sötét-völgybe leérve jobbra fordulunk, túránk első különlegességéhez, a Holler-barlanghoz tartunk, eme természetes képződmény felfedezéséhez útvonalunkról mindenképpen megéri a térkép alapján a megfelelő kereszteződésben balra letérni.

A barlangtól már nincsenek messze az első telkek és a Bozsokot a határral összekötő főút, melyen keresztül toronyiránt a Szent József kápolnát megcélozva érünk be Bozsokra. A település főútján, a Rákóczi utcán végig sétálunk a híres neves Kerekes cukrászda előtt, majd a pár perc múlva a Sibrik-kastélyhoz érünk.

Itt érdemes egy újabb kis kitérőt tenni és a kastély körül bolyongani, majd az Írottkő Natúrpark Kerékpárútra rácsatlakozva a Szent-kút mellett Velembe érünk. A Buszfordulóban találjuk az alpannonia® információs táblát, veszünk néhány mély lélegzetet, és felkerekedünk, hogy meghódítsuk Dunántúl csúcsát, az Írott-kőt.

Számos útvonal lehetőség közül mi a legrövidebbet választjuk, hiszen a túrával egyben sportolás is a célunk, márpedig innen a kilátóig ilyen rövid táv alatt ekkora szintkülönbség leküzdése már igazán komoly teljesítmény.

A "Szerelmesek szigete", a csobogó patak új lendületet ad, a valamikori Avar szálló mellett elhaladva máris az erdőben vagyunk, és a Kultúrák hegye tanösvényen megkezdjük az emelkedést, körülbelül negyedóra alatt máris a Szent Vid kápolnánál járunk, ahol többek között a Kék túra emlékművet is találjuk. Ideális pihenőhely ez akár sütögetéshez is a kijelölt tűzrakó helynél.

Folytatjuk a túrát, kiérünk az erdei aszfaltozott autóútra, keresztezzük az utat, és újra emelkedünk a váltakozó faösszetételű erdőben, a Hörmann-parkolóhoz sűrű fenyőfák között érünk ki. Velemből mostanáig körülbelül fél óra alatt értünk fel, nem is pihenünk sokáig, messze még az Írott-kő.

A táblakiírásokat követve a sorompón túl elérünk a Hörmann-forrásig, majd balra kanyarodva megkezdjük a "csúcstámadást" az Írottkő tanösvény mentén. Váltakozó talajviszonyok és erdőviszonyok közepette végül megpillantjuk az Írottkő kilátót. Legyünk büszkék magunkra, megcsináltuk, felértünk Dunántúl csúcsára, túránk kezdő-és egyben végpontjára.

Aki jelen túra teljesítésére kihívásként tekint, azoknak Velemből az Írottkő-kilátóig kereken 1 óra a szintidő, szóval nagy levegő és hajrá!!!

A teljes túraélmény érdekében az alábbi weboldalak meglátogatását ajánljuk:

www.naturpark.hu

www.koszeg.hu

A-7471 Rechnitz, az Írottkő-kilátó (882 m)
///erleben.einrichten.regte

A-7471 Rechnitz, az Írottkő-kilátó

Wegbeschreibung

Túránk teljes egészében az alpannonia® sárga és piros jelzésein halad, tulajdonképpen pusztán a jelzéseket követve, akár térkép és gps nélkül is teljesíthető.

A kilátótól a magyar oldalra visszasétálva hagyjuk el a csúcsot, a faházikótól balra lefelé sűrű fenyőerdőbe vezet az alpannonia® sárga jelzése, majd egy irtáshoz érünk, az első kereszteződésnél balra fordulunk, elmegyünk a vadetető mellett, majd a kereszteződésben, ahol egy kőre festették a jelzést, mi jobbra forulunk, azután egy hármas kereszteződés, és mi élesen jobbra kanyarodunk.

Ez az út eleinte kanyarogva, patakon áthaladva, majd amellett egyenesen a völgy vonalvezetését követve halad, tőlünk jobbra a patak túloldalán a magas hegyoldalon jó eséllyel találkozhatunk muflon csordával, érdemes tehát figyelmesen kémlelni ezen a szakaszon.

Egy újabb kereszteződéshez érünk, ez már hivatalosan a Sötét-völgy, mi jobbra kanyarodunk, és az alpannonia® sárga jelzését követve az emelkedőn felfelé vesszük az irányt. Körülbelül 10 percnyi sétát követően már a Holler-barlang kereszteződésénél járunk. Érdemes a barlangot felfedezni, ehhez azonban balra leágazva elhagyjuk rövid időre az alpannonia® jelzésű utat, a kereszteződéstől körülbelül 100 métert sétálunk, jobb kéz felől a barlangok egyezményes jelét látjuk egy fán, valamint egy szűk kitaposott ösvényt, innen körülbelül 50 méter múlva megpillantjuk, és szabadon bejárhatjuk a Holler-barlangot, majd visszatérünk az alpannonia® sárga jelzésű útvonalra.

A barlangot elhagyva az első kereszteződéshez körülbelül 5 perc múlva érünk, itt viszonylag élesen jobbra lefelé kell fordulnunk, de változatlanul az alpannonia® sárga jelzését követjük, és nemsokára elérünk az első telkekhez. Figyelem, ezen a szakaszon nagy eséllyel találkozhatunk szarvas vagy őzcsordákkal, ezért lehetőség szerint a lejtős úton halkan haladjunk.

A telkek között az út már az autóúthoz vezet, balra fordulunk Bozsok irányába, egészen a Kökörcsin utca kereszteződéséig fokozott figyelemmel haladjunk tovább a KRESZ szabályait betartva az autóút mellett, majd a kereszteződés után térjünk fel a járdára, és toronyiránt haladjunk a Szent József kápolnáig.

A kápolnától balra fordulva a Rákóczi utcán sétálunk, elhaladunk a Kerekes cukrászda előtt is, díjnyertes süteményeiket érdemes egy rövid pihenő beiktatásával megkóstolni... A cukrászdától tovább haladunk felfelé a Rákóczi utcán, kereszteződéshez érünk, a kereszt mellett balra egyenesen haladunk a hegy irányába, célunk a Sibrik-kastély.

A kastélyt elérve, annak angolkertjében egy kis kitértő javasolunk, a nemrégibenm felújított épületegyüttest is megtekintjük, majd a kastély mellett csobogó patak partján az erdőben haladunk tovább. Idővel bal kéz felől egy hídon átmegyünk, majd jobbra fordulva rátérünk az Írottkő Natúrpark Kerékpárútra, ezt és az alpannonia® sárga jelzését egészen Velemig követjük.

Egy nagy kanyar után elhaladunk a Szent-kút előtt, majd egy enyhe emelkedő után jobbra fordulunk, kisvártatva beérünk Velem határába, ahol ismét találkozunk a sárga alpannonia® jelzéssel. Befordulunk a Magyarországi Camphill Egyesület épülete mellett a Kossuth Lajos utcára. Ebben az utcában elhaladunk többek között a Novák névvel feliratozott nagy zöld épületegyüttes mellett is, végül a Polgármesteri Hivatal mögött leérünk a busz fordulóba az alpannonia® információs táblához. Itt egy picit megpihenünk, hiszen innen még komoly megpróbáltatások várnak ránk.

Néhány komolyabb levegővétel után folytatjuk tehát a túrát az alpannonia® információs táblától, a buszfordulóból. A sárga alpannonia® jelzést követve az információs táblától jobbra az erdő felé haladó Petőfi utcán kezdjük, azonban az első lehetőségnél balra le is térünk az aszfaltról a sárga alpannonia® jelzés ugyanis a patak mellett a "Szerelmesek szigete" fantázianevű völgyben a Petőfi utcával párhuzamosan fut.

A valamikori Avar Szállót elhagyva az erdei aszfaltozott autóútra érünk, de az első hajtűkanyarnál máris visszatérünk az erdőbe, egyenesen folytatjuk utunkat a Kultúrák hegye tanösvényen.

A tanösvény információs tábláit csak feljebb találjuk, addig is egy kis izgalomforrás az a már-már mesébe illő "boszorkánylak" (kunyhó), mely tőlünk balra áll/rogyadozik...

A sárga alpannonia® jelzésű utunk egy idő után balra kanyarodva folytatódik, itt már információs táblákat is látunk, kisvártatva a Szent Vid kápolnát is megpillantjuk, fehérre festett falai "világítanak" az erdőben, a lépcsőkön megyünk fel a kápolna szintjére.

A Szent Vid-kápolnát és a Kéktúra emlékművet hátrahagyva a sárga alpannonia® jelzést és a kék keresztet követve érünk el az erdei autóút aszfaltjához, ezt azonban egyből keresztezzük is, srégen jobbra-szemben folytatjuk a "hegymászást" továbbra is a sárga alpannonia® és a kék kereszt jelzések irányában. Váltakozó összetételű erdők között haladunk, a jelzéseket követve az első kereszteződésben balra, kisvártatva a másodikban pedig jobbra fordulunk, végül balra fordulva kiérünk a Hörmann-parkolóhoz.

A Hörmann-parkolónál az aszfaltozott utat az erdő irányába követjük, információs és irányító táblákkal, valamint egy sorompóval is találkozunk. A sorompó csak az autós forgalmat tiltja, ahogy a mellette látható kitaposott ösvény is jelzi, sok turista és kiránduló jár errefelé.

A sorompó után nemsokára egy kereszteződéshez érünk, jobbra lent a Hörmann-forrás, balra felfelé az Írott-kő felé vezető út, és az Írottkő tanösvény. Követve a piros alpannonia® valamint a kék és zöld turistajelzéseket megkezdjük a "csúcstámadást". A Hörmann-parkolótól normál tempóban körülbelül háromnegyed óra alatt érünk az Írottkő-kilátóhoz, Dunántúl és Burgenland legmagasabb pontjához. A kilátó alatt körülbelül 50 m-re valójában először egy kereszteződéshez érünk, hiszen más útvonalak is vezetnek a kilátóhoz. Találunk itt egy kis fa házikót-esőbeállót is.

A kilátótól Ausztria irányába, tehát a kilátóval szemben állva, balra fordulva pár lépés, és meglátjuk a valódi Írott-kőt a csúcsot jelző kereszttel.

A magyar oldalra visszasétálva hagyjuk el a kilátót, a faházikótól jobbra indul egy ritkábban használt ösvény, piros és zöld turistajelzéseket kell követnünk, tulajdonképpen ez a határvonal, mely egy gerincen húzódik, itt ereszkedünk le amíg a Sötét-völgybe nem érünk.

A gerincről a Sötét-völgybe leérve balra fordulunk, átkelünk a patakon, segítségünkre van néhány farönk és a magyar turistajelzések. Átérve a piros turistajelzést követjük a patak folyásirány szerinti bal oldalán. Sokáig haladunk előre, a következő kereszteződésben is balra/egyenesen tartunk a piros turistajelzést követve, jobbra emelkedve a Bozsok feletti Kalapos-kői barlanghoz jutnánk.

A kereszteződés után kisvártatva megpillantjuk a patakmederben az aranyos nevű és valójában nagyon kellemes helyszínen lévő Pütyör-forrást. Érdemes ide lesétálni, picit elidőzni a csobogó patak mentén, megtölteni finom forrásvízzel kulacsunkat.

A "forrás-látogatás" után folytatva az utat egy újabb sorompóhoz érünk, ezt megkerülve az Írottkő Natúrpark kerékpárút hajtűkanyarjánál balra fordulunk a Szent-kút irányába, mely körülbelül 150 méterre innen nekünk bal kéz felől lesz található.

Az Írottkő Natúrpark kerékpárút zöld kerékpáros jelzését követve egy enyhe emelkedő után jobbra fordulunk, majd kisvártatva beérünk Velem határába, ahol ismét találkozunk a sárga alpannonia® jelzéssel.

A sárga alpannonia® jelzést követve befordulunk a Magyarországi Camphill Egyesület épülete mellett a Kossuth Lajos utcára. Ebben az utcában elhaladunk többek között a Novák névvel feliratozott nagy zöld épületegyüttes mellett is, végül a Polgármesteri Hivatal mögött leérünk túránk kiindulópontjához a busz fordulóba az alpannonia® információs táblához.

Az Írottkő-kilátó magyar és osztrák oldalról is csakis gyalogosan közelíthető meg, a túra nehézségeit alapul véve az osztrák oldali parkoló, nevezett Passhöhe felkeresését javasoljuk, ám ide menetrendszerinti autóbuszjárat csak Rohonc (Rechnitz) illetve Léka (Lockenhaus) településekről közlekedik, Magyarországról egyáltalán nem. Menetrend. Taxi Kőszegről: +36 30/9377-336. Kisbusz Kőszegről: +36-20/6654-998.A parkolóból a kilátót mintegy 20 perces könnyed sétával elérhetjük.

Körtúránk két magyar települést is érint, így akár a túra kezdőpontját megváltoztatva akár ezekből is indulhatunk:

- Velem tömegközlekedéssel Kőszeg-Szombathely irányából napjában többször buszjáratokkal megközelíthető.

Bármelyik irányból is érkezz, a Velem, autóbusz-forduló nevű megállóban érdemes leszállni a buszról.

Ha vonattal érkezel Kőszegre, jó hír, hogy az összes Velem felé tartó busz megáll a kőszegi vasútállomáson is.

- Bozsok tömegközlekedéssel Kőszeg-Szombathely irányából napjában többször buszjáratokkal megközelíthető.

Bármelyik irányból is érkezz, a Bozsok, autóbusz-váróterem nevű megállóban érdemes leszállni a buszról.

Ha vonattal érkezel Kőszegre, jó hír, hogy az összes Bozsok felé tartó busz megáll a kőszegi vasútállomáson is.

Amennyiben Velemből, vagy Bozsokról indulunk, úgy az a legcélszerűbb, ha túránk kiindulópontja mindkét esetben a buszmegálló, konkrétan Velemben az alpannonia® információs tábla a busz fordulóban, Bozsokon pedig a Szent József kápolna.

Velemet Kőszegtől délnyugatra, a Cákra, majd Kőszegszerdahelyre vezető főútról Kőszegszerdahely településközpontjában a Mindenszentek templomnál leágazva érhetjük el.

A túra kiindulópontjához közeli optimális parkolási lehetőség a Rákóczi utca azon szakasza, mely a Velemi Alkotóház mellett húzódik.

................................

Bozsokot Kőszegtől délnyugatra, a Cákra, majd Kőszegszerdahelyre, végül Bozsokra vezető főút mentén érhetjük el.

A túra kiindulópontjához közeli optimális parkolási lehetőség a Rákóczi utca folytatólagosan Bucsu település irányában.

///erleben.einrichten.regte

Alapvető túrafelszerelés: zárt cipő, az évszaknak megfelelő öltözet, ivóvíz, élelem. A navigáláshoz Természetjáró app. Térképet a tourinform irodában lehet vásárolni (Fő tér 2.).

Kulacsunk-palackunk legyen, hiszen túra közben iható vízű forrásokkal találkozunk.

Gps készülék használata esetén powerbank (hordozható akkumulátor) és töltőkábel csomagolása ajánlott.

A túra néhány szakaszán tavasztól őszig magas aljnövényzetben vezet az ösvény - ilyenkor érdemes hosszú szárú nadrágba bújni.

Az Írottkő-kilátóról gyönyörű a kilátás, érdemes tehát távcsövet is magunkkal vinnünk.

mit Bahn und Bus erreichbar Rundtour Etappentour aussichtsreich Einkehrmöglichkeit familienfreundlich kulturell / historisch Gipfel-Tour Heilklima