30 Tage Pro gratis testen Community
Start Touren Alpannonia® Hard - Írottkő Natúrpark vándorlás

Foto: Írottkő Natúrpark, Írottkő Natúrparkért Egyesület
  • / Rohonc (Rechnitz) főtere
    Foto: Margareta Koch, meinbezirk.at
  • / Wallner malom Markt Neuhodisban (Új-Hodász)
    Foto: Naturpark Geschriebenstein, Írottkő/Geschriebenstein Natúrpark
  • / Lombkorona tanösvény Althodiszban (Óhodász)
  • / Nagy Szarvaskő
  • / Valódi szénégető Oberkohlstätten (Felsőszénégető) településen
  • / Lékai vár látképe (Lockenhaus)
  • / Rovarhotel-igazolópont
    Foto: Hard alpannonia®, MTSZ - Partner
  • / alpannonia® hard túraútlevél
m 900 800 700 600 500 400 300 200 100 50 40 30 20 10 km
Az igazán embert próbáló kihívás... Ezen az alpannonia® Hard túrán négy igazolóponttal találkozunk. Legalább 10-13 órás fárasztó, ám élményekben gazdag túrázás, érdemes még a hosszabb nappalokra és korai indulással tervezni. A „hátizsákos apó” jelzést követve meglátogatjuk az Írottkő/Geschriebenstein Natúrpark számos látnivalóját és települését, hivatalos rendezvény formájában szeptember első hétvégéjén járhatjuk végig a távot...
Túraútlevél és további információk az alpannonia® Hard körtúrákról a naturpark.hu/alpannonia®túrázó weboldalon találhatóak.

Az Írottkő Vándorlás egy valódi egésznapos, kemény megpróbáltatás, 55 kilométeres hosszával az "alpannonia® hard" túrakörök messze legnagyobb kihívása. A túrát az Írottkő-Geschriebenstein Natúrpark partnertelepülései álmodták meg a 2000-es években, azóta már többször is megrendezték a túra-maratont, az utóbbi években a Rohonci Natúrpark főszervezésével, a többi Natúrpark település közreműködésével.

Általában szeptember első hétvégéjén zajlik a rendezvény, 2019-ben már közel 500-an túrázták-futották körbe a hegyet. Az útvonal természetesen érinti a Natúrpark legszebb látnivalóit, hiszen áthalad Kőszeg belvárosán, a Cáki pincesoron, a Bozsoki Sibrik kastély mellett, Városhodászban (Markt Neuhodis) a Wallner Malom előtt, Óhodászban (Althodis) a Lombkorona tanösvénynél, Felsőszénégetőben (Oberkohlstätten) a szénégetőnél, vagy épen a Lékai (Lockenhaus) várnál.

A túrarendezvényről további információkat itt találhatnak: http://www.naturpark-geschriebenstein.at/

Frappáns a túra jelzése, egy kis "hátizsákos apót" kell követnünk, fákon, villanyoszlopokon vagy éppen az aszfalton találjuk a felfestéseket, érdemes azonban a túra térképét vagy gps készülékünket magunkkal vinnünk, hiszen az osztrák szakaszokon kevésbé gyakoriak a jelzések, és helyenként elbizonytalanodhatunk. FIGYELEM! A túra útvonala nagy százalékban aszfaltozott úton halad, ezt vegyük figyelembe a cipőválasztásnál...

Mivel a túrát felvettük az "alpannonia® hard" túrakörök közé, ezért kőszegi indulást javasolunk, indokolttá teszi ezt az is, hogy a hegy körbejárása után már nem célszerű semmilyen más elfoglaltságot keresnünk, érdemes egy éjszakát Kőszegen, vagy valamelyik kőszeghegyaljai Natúrpark településen eltölteni, és tisztességesen kipihenni a túra fáradalmait.

Akár önállóan, akár a rendezvény keretén belül teljesítjük a túrát, mindenképpen legyen nálunk mobiltelefonunk bekapcsolt roaming funkcióval, hiszen ekkora túratáv esetén nem tervezett tények is képesek befolyásolni kirándulásunk sikerességét, sőt, ha önállóan indulunk útnak, szándékunkat előzetesen jelezzük ismerőseinknek, vagy a kőszegi Tourinform iroda munkatársainak...

Sok sikert, csodás túraélményeket kívánunk Mindenkinek!

Tervezzük a túrát hosszú nappalokra, az indulást pedig igazítsuk a napfelkeltéhez, így van csak esélyünk nappali fénynél visszaérkezni túránk kiinduló pontjához...
Profilbild von Hard alpannonia®
Hard alpannonia®
Aktualisierung: 02.07.2021

• Mivel határt átszelő túráról van szó, az egyébként is szükséges személyazonosságot igazoló dokumentumokat tartsuk magunknál.
  • Mindenképpen legyen telefonos elérhetőségünk, hiszen hosszú túránk sikerességét nem tervezett események befolyásolhatják...

A teljes túraélmény érdekében az alábbi weboldalak meglátogatását ajánljuk:

www.naturpark.hu

www.koszeg.hu

9730 Kőszeg, Fő tér, Kőszegi Tourinform - Írottkő Natúrparkért Egyesület iroda (340 m)
///kaninchen.elektrische.blume

9730 Kőszeg, Fő tér, Kőszegi Tourinform - Írottkő Natúrparkért Egyesület iroda

Wegbeschreibung

Az Írottkő Vándorlásnak egészen frappáns a túrajelzése, egy kis "hátizsákos apót" kell követnünk, fákon, villanyoszlopokon vagy éppen az aszfalton találjuk a felfestéseket. Érdemes azonban a túra térképét vagy gps készülékünket magunkkal vinnünk, mert Ausztriában a Magyarországon megszokotthoz képest jóval ritkábbak a felfestések... A túrakör saját jelzésén kívül egyébként számos szakaszon az alpannonia® piros és sárga jelzését, vagy éppen a Mária-út jelzését is követhetjük.

• Kőszeg Főteréről indulunk tehát, a hegy irányába a Temető utcán, majd a Szabóhegyi úton keresztül haladunk, a Szabóhegy lábánál a Mohás út és az Írottkő Natúrpark kerékpárút vezet a Pogányba, ahonnan az alpannonia® sárga jelzését követve érünk át Cákra, a pincesor után a kerékpárúton Velembe, majd Bozsokra a Sibrik-kastélyhoz, ezen a szakaszon találkozunk majd az első igazolóponttal/rovarhotellel.
  • Bozsoknál az autóúton megyünk át a határon Ausztriába, Rohonc (Rechnitz) települést alulról elhagyva a szántóföldeken jutunk át Városhodászba (Markt Neuhodis) a Wallner Malomhoz, ahonnan felemelkedünk Óhodászba (Althodis), a településen áthaladva tovább emelkedünk az autóúton a Lombkorona tanösvényhez. Itt találjuk a 2. igazolópontot/rovarhotelt is.
  • A Lombkorona tanösvénytől igazi alpesi túraélményben lesz részünk, a 862 méter magasan tornyosuló Nagy Szarvaskőhöz (Großer Hirschenstein) kaptatunk fel, innen az alpannonia® piros jelzését követjük. A közelben találjuk a 3. igazolópontot/rovarhotelt is. A Kis Szarvaskő (Kleiner Hirschenstein, 836 m) után az alpannonia® piros jelzésén tovább egészen Felsőszénégetőig (Oberkohlstätten) lejt utunk, innen át Weißbachl településre, ahonnan az autóút melletti aszfaltozott kerékpárúton jutunk el Langeck faluba.
  • A szántóföldeken Léka (Lockenhaus) településre érünk át, a település főteréről a várhoz és a vár alatti tóhoz vezet az út, majd ismét aszfaltozott kerékpárúton át Hámortóba (Hammerteich), és egy hosszabb napsütötte szakaszon Rőtfalvára (Rattersdorf) érünk.
  • Rőtön a focipálya melletti alpannonia® információs táblától ismét az alpannonia® sárga jelzését követve az erdőbe érünk, hamarosan észrevétlenül átlépjük a határt, ez már a kőszegi Andalgó, a közelben találjuk a 4. igazolópontot/rovarhotelt is. A tanösvényen keresztül a Kálvária utcába érünk, elhaladunk a Koronaőrző bunker előtt, és a Sziget utca, Pék utca, Várkör, Rajnis utca, Jurisics tér vonalon a Hősök tornya alatt "máris" visszaérünk a Fő térre.

Kőszeg tömegközlekedéssel Szombathely irányából minden órában busz és vonatjáratokkal is megközelíthető.

• A zömmel Szombathelyről érkező távolsági buszokról a Kőszeg, autóbusz-állomás nevű megállóban érdemes leszállni.
  • Ha vonattal érkezel Kőszegre, kalkulálj bele egy nagyjából 20 perces sétát a belvárosig, amit buszra szállva akár meg is spórolhatsz.

További magyar oldali települések, melyeket a túra érint:
Cák, Velem, Bozsok, ezek Szombathelyről vagy Kőszegről autóbusszal mind elérhetőek.

• A buszmegállóból nyugati irányba induljunk a Liszt Ferenc utcán, majd forduljunk jobbra a Kossuth utcára, ahol a P jelzések a Fő térig kísérnek bennünket (300 m)! A túra innen indul.
  • A vasútállomástól kivezető utcán figyelmesen keresztezzük a 87-es főutat a gyalogátkelőhelynél! A körforgalomnál az első utcán, a Rákóczi Ferenc utcán térjünk jobbra a város felé! Innen a P jelzéseket követve a Fő térre jutunk (1,5 km). A túra innen indul.

• Kőszeget Szombathelytől északra, a 87-es főút mentén érhetjük el.
  • A belvárosban a parkolás munkanapokon 8-17 óráig, szombaton 8-13 óráig fizetős, szombat délután és vasárnap ingyenes. A túra kiindulópontjához közeli ingyenes parkolási lehetőség például a Hunyadi János utcában található.
  • A túrában érintett további településeken a parkolás mindenütt ingyenes.

///kaninchen.elektrische.blume

• Írottkő Natúrpark Kalauz
  • alpannonia® kiadványok
  • A kéklő Írott-kő alatt - Bariska István

• Írottkő-Geschriebenstein Natúrpark, Kőszegi-Hegység térkép (Szarvas Térképek)
  • Kőszegi-Hegység (Cartographia)
  • Kőszegen a Tourinform irodában nyomtatott térképek kérhetőek a túraútvonalról

• Alapvető túrafelszerelés: zárt cipő, az útvonalvezetés miatt indokolt az aszfaltot tűrő kényelmes túracipő, az évszaknak megfelelő öltözet, ivóvíz, élelem. A navigáláshoz Természetjáró app. Térképet a tourinform irodában lehet vásárolni (Fő tér 2.).
  • Kulacsunk-palackunk legyen, hiszen túra közben iható vízű forrásokkal találkozunk.
  • Gps készülék használata esetén powerbank (hordozható akkumulátor) és töltőkábel csomagolása ajánlott.
  • A túra számos szakaszán tavasztól őszig magas aljnövényzet, gyakran szederindák között vezet az ösvény - ilyenkor érdemes hosszú szárú nadrágba bújni.
  • Mobiltelefonunk roaming funkciója legyen aktív, hogy szükség esetén Ausztriából is kezdeményezhessünk hívást.

mit Bahn und Bus erreichbar Rundtour Etappentour aussichtsreich Einkehrmöglichkeit kulturell / historisch botanische Highlights faunistische Highlights Heilklima